Ten głośny pisarz z Dublina dziwacznie sobie poczynał: gdzie ważna mowa, on nie znał słowa - - taka milczenia przyczyna...
(ebs)
Samuel Beckett - irlandzki dramaturg, prozaik i eseista, tworzący początkowo w języku
angielskim, a od 1945 - francuskim. Jeden z twórców teatru absurdu. Jego
powieści są pozbawiane tradycyjnej narracji, utrzymane w klimacie
skrajnego pesymizmu i podkreślające bezsens ludzkiej egzystencji.
Urodził się jako Samuel Barclay Beckett 13 kwietnia (inne źródła podają 13 maja) 1906 w Foxrock na południowych przedmieściach Dublina w rodzinie protestanckiej. Postać ojca pojawia się w jego utworach mityzowana lub nawet
deifikowana, matka zaś w kontekście gorzkim i ironicznym (w życiu była
zimną bigotką).
Studiował filologię romańską w Trinity College, gdzie potem przez jakiś czas wykładał. W czasie studiów przeżył studencką miłość do koleżanki z uczelni, Ethny MacCarthy.
Jednak Irlandia, atmosfera domu rodzinnego, a w końcu śmierć ojca (1933) doprowadziły go do depresji nerwowej. Wtedy zainteresował się psychoanalizą.
W 1937, rozgoryczony nieprzyjemnymi skutkami sprawy sądowej, w
której występował jako świadek oskarżenia, postanowił przenieść
się na stałe do Paryża. W stolicy Francji spotkał się (w
dramatycznych dla siebie okolicznościach) z Suzanne Deschevaux-Dumesnil,
od tej pory jego towarzyszką życia i przyszłą żoną, która do końca
czuwała nad jego sukcesami.
Ostatecznie osiadł w Paryżu. Brał czynny udział we francuskim ruchu oporu.
W 1969 został uhonorowany literacką Nagrodą Nobla, której jednak nie odebrał osobiście.
Jej przyznanie uzasadniono słowami: "W nowych dla dramatu i prozy formach ukazuje wzniosłość człowieka w jego skrajnym opuszczeniu”.
Pesymizm cechujący twórczość pisarza, "zawiera miłość do
człowieczeństwa, która wzrasta w miarę zanurzania się w bezdenność
obrzydliwości i rozpaczy, i kiedy rozpacz wydaje się bezgraniczna, to
okazuje się, że jego cierpienie też nie ma granic” - podkreślono w
werdykcie.
Na studiach Becketta fascynowała filozofia: Kartezjusza, George’a Berkeleya, Henri Bergsona, Arthura Schopenhauera, Giambattisty Vico, klasyka francuska i włoska, proza i poezja francuska takich autorów jak: Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud, Guillaume Apollinaire, Marcel Proust. Inspirował się także twórczością Dantego. Był sekretarzem i pomocnikiem Jamesa Joyce’a.
Pierwszy sceniczny utwór Beckett napisał w roku 1946.
Sztuka nosiła tytuł "Eleutheria”. Lata powojenne były najpłodniejszymi w
twórczości dramaturga. W roku 1948 powstały dwie części powieściowej
trylogii - "Molloy" i "Malone umiera” (wydane w 1951 roku). Rok później
trzecia część trylogii - "Nienazywalne", a także najbardziej znany
dramat "Czekając na Godota”. Od wydania tego dramatu mówi się o teatrze
absurdu Becketta.
Inne pesymistyczne w wymowie i utrzymane w konwencji
teatru absurdu są takie inne jego sztuki, jak: "Końcówka” (1957), "Ostatnia taśma Krappa” (1959), "Szczęśliwe dni” (1961), "Komedia”
(1964), "Oddech” (1970), "Nie ja” (1973), "Kroki” (1976).
Beckett swoje dzieła tłumaczył z angielskiego na francuski i odwrotnie. Tłumaczenia te były dość swobodne, w związku z czym różne wersje językowe zawierają pewne różnice. Oprócz sztuk teatralnych pisał słuchowiska radiowe, spektakle telewizyjne, a nawet scenariusz filmowy. Niektóre sztuki reżyserował samodzielnie.
Twórczość Becketta obejmuje siedem powieści, trzydzieści dwa utwory
dramatyczne, kilkadziesiąt esejów, sto wierszy i prawie pięćdziesiąt
krótkich utworów prozatorskich, słuchowiska i scenariusze filmowe.
Był bardzo aktywny społecznie oraz politycznie - występował przeciwko totalitaryzmowi, ostro przeciwstawiał się prześladowaniom politycznym na świecie; wspierał także więźniów politycznych. Nie wyrażał zgody na wystawienie swoich sztuk w Republice Południowej Afryki w czasach apartheidu, protestował także przeciwko wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce.
W twórczości zajmowały go głównie kwestie egzystencjalne, problemy etyczne i poznawcze. Bohaterowie jego dzieł zadają sobie pytania zasadnicze o sens życia oraz o miejsce człowieka na ziemi (podobnie jak u Alberta Camusa, czy Antona Czechowa).
Zmarł 22 grudnia 1989 w Paryżu.
Podsumowując swoje życie powiedział:
"Słowa, słowa, moje życie nie było niczym innym jak tylko słowami, grochem z kapustą, wieżą Babel przemilczeń i słów".
Polska
prapremiera "Czekając na Godota" w
reżyserii Jana Kreczmara odbyła się w Teatrze Współczesnym w 1957,
zaledwie trzy lata po prapremierze światowej w Paryżu w Theatre de
Babylone.
Wielcy aktorzy scen
polskich zagrali w sztukach Becketta: Tadeusz Fijewski, Tadeusz Łomnicki, Maja Komorowska,
Irena Jun, Zbigniew Zapasiewicz... aktualnie w sztuce "Knapp i dwie inne jednoaktówki" gra Andrzej Seweryn w reżyserii Antoniego Libery.