LOGOWANIE

NEWSLETTER

WYSZUKIWARKA

KULTURA 26.04.2016 20:00
autoportret
Ten malarz z francuskiej mieściny
chętnie portretował dziewczyny,
panna z muszkietem,
baba z bagnetem,
to jego malarskie wyczyny.

(ebs)


Eugène Delacroix - malarz francuski, przedstawiciel romantyzmu, był przede wszystkim kolorystą.


Urodził się jako 26 kwietnia 1798 w Saint-Maurice-en-Chalencon, w departamencie Ardèche, we francuskim regionie administracyjnym Rodan-Alpy jako Ferdinand Victor Eugène Delacroix. Nie wyklucza się, że biologicznym ojcem malarza nie był Charles Delacroix, lecz Maurice Talleyrand (ojciec chrzestny), którego - jako dojrzały mężczyzna - przypominał z wyglądu i charakteru.

Sztuki malarskiej uczył się u Pierre-Narcisse Guérina, pozostawał pod silnym wpływem malarstwa Rubensa.

W 1822 zadebiutował na Salonie Paryskim obrazem "Barka Dantego".

W 1825 odbył podróż do Anglii, gdzie studiował twórczość Thomasa Gainsborougha, Williama Turnera i Johna Constable'a. Po powrocie namalował jeden z najważniejszych obrazów w swoim dorobku - "Śmierć Sardanapala".

Jesienią 1830 Delacroix skończył malować jedno z największych dzieł swojego życia "Wolność wiodąca lud na barykady" ("La Liberté guidant le peuple"), obraz upamiętnia wydarzenia rewolucji lipcowej wymierzonej przeciwko panowaniu króla Francji, Karola X. Wolność została uosobiona w postaci kobiety trzymającej w jednej ręce trójkolorową flagę, a w drugiej muszkiet wyposażony w bagnet. Obecnie "Wolność wiodąca lud na barykady" jest jednym z najbardziej znanych w kulturze masowej obrazów Delacroix.

Postać Wolności jest personifikacją Marianne, jednego z symboli narodu francuskiego, alegorią wolności oraz rozumnego myślenia. Marianne nosi na głowie czapkę frygijską, będącą symbolem rewolucji francuskiej z 1789. Rewolucjoniści umieszczeni na obrazie stanowią mieszankę różnych klas społecznych. Obecny jest na nim między innymi przedstawiciel klasy wyższej, w cylindrze oraz młody chłopiec, trzymający w rękach pistolety, reprezentujący klasę pracującą, robotniczą.

Po raz pierwszy obraz został wystawiony w 1831. Delacroix odrzucił normy akademizmu na rzecz założeń malarstwa romantycznego.

W 1832 odbył podróż do północnej Afryki, która zaowocowała późniejszymi dziełami o tematyce arabskiej wyróżniającymi się kolorystyką.
   
W 1838 wyjechał do Holandii, gdzie zapoznał się w dziełami Rubensa, co nie pozostało bez wpywu na jego malarstwo.

W 1855, przy okazji Wystawy Światowej, gdzie pokazano 36 obrazów Delacroix, stało się oczywiste, że malarz został odnowicielem malarstwa francuskiego, przekraczając klasycyzm otworzył drogę nowemu spojrzeniu na sztukę - bez niego być może nie narodziłby się impresjonizm.

W zakresie tematyki okazał się nowatorem, gdyż wiele jego dzieł dotyczyło ważnych wydarzeń jego czasów, głównie politycznych - dotąd współczesne wydarzenia pojawiały się w postaci alegorii lub panegiryków na konkretne zamówienie, ewentualnie jako ryciny i satyra prasowa. Był także twórcą dzieł religijnych, mimo że sam czasem deklarował ateizm.

Zmarł 13 sierpnia 1863 w Paryżu.

Po śmierci Delacroix artyści jego epoki oddali mu liczne hołdy (np. Gustave Courbet). Twórczość Delacroix inspirowała wielu jego następców, m.in. Vincenta van Gogha.


Najważniejsze dzieła:

    •    Barka Dantego (1822, olej na płótnie, 188x241 cm, Luwr, Paryż)
    •    Masakra na Chios (1824, olej na płótnie, 352x422 cm, Luwr, Paryż)
    •    Grecja na ruinach Missolungi (1826, olej na płótnie, 209x147 cm, Musée des Beaux-Arts, Bordeaux)
    •    Śmierć Sardanapala (1827, olej na płótnie, 395x495 cm, Luwr, Paryż)
    •    Zabójstwo Biskupa Leodium (1829, olej na płótnie, 90x118 cm, Luwr, Paryż)
    •    Wolność wiodąca lud na barykady (1830, olej na płótnie, 260x325 cm, Luwr, Paryż)
    •    Bitwa pod Poitiers (1830, olej na płótnie, 114x146 cm, Luwr, Paryż)
    •    Kobiety algierskie (1834, olej na płótnie, 180x229 cm, Luwr, Paryż)
    •    Portret Fryderyka Chopina (1838, olej na płótnie, 46x38 cm, Luwr, Paryż)
    •    Sułtan Maroka ze świtą (1838, olej na płótnie, 384x343 cm, Musée des Augustins, Tuluza)
    •    Wesele żydowskie w Maroku (1837-1841, olej na płótnie, 103x142 cm, Luwr, Paryż)
    •    Śmierć Ofelii (1844, olej na płótnie, 22x30 cm, Luwr, Paryż)
    •    Polowanie na lwa (1854, olej na płótnie 74 × 92 cm, Ermitaż)
    •    Konie arabskie walczące w stajni (1860, olej na płótnie, 67x82 cm, Luwr, Paryż)
    •    Medea (1862, olej na płótnie, 122x85 cm, Luwr, Paryż)
    •    Podróżujący Arabowie

Delacroix, jako sztandarowy malarz francuskiego romantyzmu, był często porównywany do Ingresa, uważanego za głównego malarza klasycyzmu.


zapisz jako pdf
zapisz jako doc (MS Word)
drukuj

KOMENTARZE

Czerwiec
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
N
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30