LOGOWANIE

NEWSLETTER

WYSZUKIWARKA

KULTURA 09.09.2020 16:20
zdj. filmneweurope.com

Ten szczególny reżyser z czeskiej Pragi, 
oscarowy twórca filmowej magii,
do czeskiego humoru,
lokalnego folkloru
dorzucał uniwersalnej powagi.

(ebs)

Jií Menzel - czeski reżyser, scenarzysta i aktor filmowy, laureat Oscara, jeden z czołowych twórców tzw. nowego kina czeskiego.


Urodził się 23 lutego 1938 w Pradze. Zaczął krcifilmy w połowie lat 60. XX wieku. Jego filmy, chonieraz dotykajbardzo wanych tematów, sjednoczenie poetyczne i dowcipne. Zaraz na pocztku swojej kariery zdobył Oscara za film Pocigi pod specjalnym nadzorem (Oste sledované vlaky, 1966) według minipowieci, pod tym samym tytułem, czeskiego pisarza Bohumila Hrabala. Mówił: "Nie uwaam się za specjalistę od Hrabala. Specjalistą byłby pewnie sam pan Hrabal, gdyby nauczył się krcić filmy".




Przewodniczył jury konkursu głównego na 49. MFF w Wenecji (1992). Zasiadał w jury Złotej Kamery na 50. MFF w Cannes (1997). W 1996 otrzymał Czeskiego Lwa za długoletni wkład do tamtejszej kinematografii oraz został odznaczony Medalem Za Zasługi I stopnia.


Zmarł 5 września 2020 w wieku 82 lat w Pradze.


O kręceniu komedii mówił: To ciężkie i niewdziczne zajcie. Komedię umiesz zrobić albo nie, a w innym gatunku, jak coś ci nie wyjdzie, zawsze moesz powiedziee taki był twój zamysł. I choć wielu uwaa komedię za coś gorszego, ja się tym nie przejmuj. Nawet Hamleta wyreyserowałem jako komedi, bo tak go odczytuj(GW 9.10.2002)


W wywiadzie z 2007 roku mówił: Jest dua fala krytyki wobec czeskich twórców. Zarzuca siim włanie nadmierną życzliwość i dobrow traktowaniu bohaterów. Uwaa si, e taka postawa wynika z pewnego tchórzostwa, niemoliwoci postawienia sii zobaczenia pełnej prawdy o człowieku. Ja natomiast naprawdnie wiem, co moe byciekawego w filmach krconych przez twórców, którzy nie lubiswoich bohaterów. Jak czytam książki czy ogldam filmy innych twórców, to szukam czegoco opowiada mi o wiecie bliskim i o mnie samym. Sam tekrctakie filmy. Nie chciałbym byw tym autoagresywny. Nie chciałbym krcikina agresywnego jak to sobie mylkrytycy.



Wywiad z 13.1.2012 (po czesku):





W wywiadzie dla "Polityki" z 2 lipca 2013 Januszowi Wróblewskiemu powiedział: 


Dlaczego po 1968 r. nie zdecydował się pan na emigrację, jak Miloš Forman, Vojtĕch Jasný, Ivan Passer czy Jan Nĕmec?

A niby dlaczego miałem wyjeżdżać? Praska wiosna została stłumiona przez wojska Układu Warszawskiego, Sowieci przykręcili mocno śrubę, więc cały naród miał uciekać? Komuniści byli cwani. Długo zostawili granice otwarte. Chcieli się pozbyć opozycji i w jakimś stopniu im się to udało.

Pan jednak został.

Bo tu jest mój dom. Nie chciałem, żeby w Czechach mieszkali wyłącznie komuniści albo stacjonowała tylko obca armia. Forman wyjechał, ponieważ marzył o robieniu kasowych filmów na Zachodzie, których w Barrandovie nie mógłby reżyserować. Inni mieli swoje powody. Nie ukrywam, że były momenty, kiedy żałowałem tej decyzji. Władze nie wybaczyły mi „Skowronków na uwięzi”. Zatrzymała je cenzura. Odmawiano mi paszportu. Długo nie pozwalano kręcić filmów. Miernoty popierające reżim awansowały. Zostawały dyrektorami, kierownikami, rządziły w teatrach. Niezdolni zastąpili utalentowanych. W ten sposób wyeliminowano z oficjalnego obiegu Hrabala, a w kinematografii całą rzeszę niezwykle wartościowych ludzi.


zapisz jako pdf
zapisz jako doc (MS Word)
drukuj

KOMENTARZE

Czerwiec
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
N
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30