* ZABURZENIE *
(tł. Ela Binswanger)
Zaczyna się niepostrzeżenie
u niektórych dzieci płci żeńskiej:
strach przed śmiercią przybierający formę
oddania się głodowi,
ponieważ kobiece ciało
jest grobem; przyjmie
co by to nie było. Pamiętam,
gdy leżąc w łóżku nocą,
dotykałam miękkich, sterczących piersi,
dotykałam, ja, piętnastolatka,
panoszącego się ciała,
które powinnam poświęcić
i uwolnić je
od pokwitania i podstępu: czułam to,
co teraz czuję, dobierając tych słów -
to ten sam wymóg doskonalenia,
dla którego śmierć jest jedynie efektem ubocznym.
*
* THE DEVIATION *
It begins quietly
in certain female children:
the fear of death, taking as its form
dedication to hunger,
because a woman’s body
is a grave; it will accept
anything. I remember
lying in a bed at night
touching the soft, digressive breasts,
touching, at fifteen,
the interfering flesh
that I would sacrifice
until the limbs were free
of blossom and subterfuge: I felt
what I feel now, aligning these words–
it is the same need to perfect,
of which death is the mere byproduct.
*
z tomu "Dedication to Hunger", 1980
* Odstępstwo *
Pojawia się po cichu
u niektórych dzieci płci żeńskiej:
lęk przed śmiercią, pod postacią
oddania głodowi,
ciało kobiety bowiem
jest grobem: przyjmie
wszystko. Pamiętam,
jak leżąc nocą w łóżku
dotykałam miękkich, odstających piersi,
piętnastoletnia, dotykałam
przeszkadzającego ciała,
które chciałam poświęcić,
by mieć kształty wolne
od kwitnienia i podstępu: czułam
to, co czuję, układając te słowa -
tę samą potrzebę doskonalenia,
której śmierć to ledwie efekt uboczny.
*
- Pytają mnie, jakiej reakcji na swoją pracę oczekuję. Chciałabym, żeby William Blake zstąpił z nieba i powiedział: "Dobra robota, Louise" - powiedziała Louise Glück w jednym z wywiadów.
Akademia Szwedzka nagrodziła poetkę skromną, mimo licznych nagród i wyróżnień preferującą życie w cieniu. - Nie zależy mi na tym, by poszerzać grono moich odbiorców - mówiła w 2003 r., gdy uzyskała tytuł Poetki Laureatki Stanów Zjednoczonych, czyli "oficjalnej poetki Ameryki", wyróżnienie przyznawane przez Bibliotekę Kongresu. - Chciałabym, żeby moja publiczność pozostała niewielką, intensywną grupą pełną pasji - zapewniała.