13 sierpnia 1911 roku na samolocie Etrich TaubeMichał Scipio del Campo, polski lotnik, zwany pilotem stulecia, odbył lot nad Warszawą, nieświadomie łamiąc oficjalny policyjny zakaz. Lot ten trwał 18 minut na trasie Lotnisko Mokotowskie wzdłuż Marszałkowskiej nad Ogród Saski, dalej krąg nad Starym Miastem i Zamkiem Królewskim, powrót na Pole Mokotowskie trasą wzdłuż Traktu Królewskiego i Al. Jerozolimskich.
Michał Scipio del Campo (ur. 26 stycznia 1887 w Rajkach pod Berdyczowem, zm. 7 marca 1984 w Katowicach) - polski lotnik, inżynier metalurg i termodynamik, nestor polskiego lotnictwa.
Studiował metalurgię na Politechnice w Sankt Petersburgu. Z lotnictwem związał się około 1905 roku i w lipcu 1910 uzyskał Dyplom Pilota nr 210 (Aeroklub Francuski).
25 września 1911 roku oblatał pierwszy całkowicie polski samolot skonstruowany przez Czesława Zbierańskiego i Stanisława Cywińskiego, zbudowany w warsztatach "Awiaty". 26 września 1911 r. podjął próbę przelotu na trasie Warszawa – Petersburg na samolocie Farman VII, który miał być zademonstrowany rosyjskim władzom wojskowym. Przelot nie powiódł się na skutek katastrofy w okolicach Ostrowi Mazowieckiej. Udał się natomiast jego lot na trasie Petersburg - Moskwa.
Był instruktorem szkoły pilotażu w towarzystwie "Awiata" w Warszawie w 1911, oblatywaczem w Moskwie i Kijowie.
W 1952 przeszedł na emeryturę, znając biegle wiele języków (rosyjski, angielski, francuski, niemiecki, włoski, hiszpański, portugalski, duński, szwedzki, norweski) zdał egzaminy państwowe i został tłumaczem przysięgłym.
Od 1956 znany z działalności społecznej w środowisku lotniczym jako działacz Aeroklubu Śląskiego w Katowicach. Często był widywany na katowickim lotnisku Muchowiec.
Odznaczony m.in. jako jeden z pierwszych oznaką Zasłużony Działacz Lotnictwa Sportowego, w 1981 jako pierwszy odznaczony Złotym Medalem Aeroklubu PRL i inne.
Pochowany jest w Katowicach na cmentarzu ewangelickim przy ul. Francuskiej.
Michał Scipio del Campo uważany jest za jednego z trzech pierwszych rosyjskich pilotów, których nazwiska umieszczone są na tablicy honorowej w domu lotnika w Petersburgu.
* * *
prawdziwy Etrich Taube, a właściwie to prawdziwa, bo "Taube", "Gołąb" po niemiecku jest rodzaju żeńskiego, a Etrich stąd, że skonstruował go/ją Austriak Igo Etrich (górnopłat o konstrukcji drewnianej lub mieszanej, podwozie klasyczne, stałe):