LOGOWANIE

NEWSLETTER

WYSZUKIWARKA

SPOŁECZEŃSTWO 01.02.2015 12:19
fot. onet.podroze
A propos Syrizy: 31 stycznia 2015 manifestowało w świecie w tym także w Krakowie, tysiące ludzi, członków i sympatyków hiszpańskiej partii Podemos w ramach solidarności z Grecją. To jeszcze nie masa krytyczna, ale kula śniegowa też nie od razu jest duża! Kraków też nie od razu zbudowano!

Trzymam kciuki za Greków, ale wiadomo, nie od razu musi się udać. Trudno, prekursorzy mają najgorzej, bo najczęściej nawet nie dożywają rozkwitu swoich wynalazków. Mimo to wierzą w powodzenie swoich pomysłów. Oczywiście bywaja też pudła. Ale nawet one są potrzebne i w ostatecznym rachunku prób i błędów prowadzą do pozytywnych rezultatów.

W tym kontekście przypomnę historię lotnictwa i aktualne statystyki. Załączony film, animację lotów nad Europą oglądajcie na całym monitorze. Fantazja!

Latamy samolotami niewiele ponad wiek, 17 grudnia 1903 roku pierwszy samolot przeleciał 39 metrów, lot trwał 12 sekund.

Bracia Orville Wright (19.8.1871-30.1.1948) i Wilbur Wright (16.4.1867-30.5.1912), amerykańscy pionierzy lotnictwa w 1903 roku zbudowali swój pierwszy samolot - Wright Flyer, napędzany silnikiem spalinowym zbudowanym przez ich pracownika Charlie Taylora.

14 grudnia 1903 [1] Data ta - 14 grudnia 1903 - jest mi szczególnie bliska, ponieważ dokładnie 50 później przyszłam na świat. Może dlatego kocham latać? ;) Mój wiersz pt. "lotniska" można przeczytać wśród wierszy na stronie racjonalista.pl. Wilbur Wright dokonał pierwszej próby lotu ze wzniesienia, na odległość 36 metrów, nie do końca udanej i zakończonej lekkim uszkodzeniem samolotu. Następne próby miały miejsce 17 grudnia 1903 na wzgórzach Kill Devil Hills nad brzegiem Atlantyku. Tego dnia, ok. godziny 10.35, Orville Wright wzbił się w powietrze na samolocie i dokonał lotu na odległość 39 metrów, trwającego 12 sekund.

W czwartym locie tego dnia, Wilbur Wright przeleciał 279 metrów w 59 sekund. Za pierwszy lot samolotu uznawany jest zazwyczaj pierwszy lot Orville'a 17 grudnia, lecz są również argumenty, aby uznać pierwszeństwo lotu Wilbura z 14 grudnia, a zwłaszcza pierwszego w pełni udanego sterowanego lotu na odległość 279 m.

Sukces braci Wright wiązał się z:

- dogłębnym przeanalizowaniem aerodynamiki (zwł. powstawania siły nośnej)
- rozwiązaniem skutecznych metod sterowania
- użyciem niezbyt ciężkiego i stabilnie pracującego silnika

(wg Wikipedii)

Lot poprzedzały staranne przygotowania braci, których ogrom jak na tamte czasy zdumiewa i musi budzić szacunek i podziw: dotarli oni do wszystkich ludzi, których uznali za pomocnych w realizacji celu. Nawiązali współpracę z amerykańskimi uniwersytetami, odbyli pierwsze (bodaj) na świecie szkolenie szybowcowe, zbudowali własną komorę aerodynamiczną i uczestniczyli w skonstruowaniu silnika do ich Flyera, gdy okazało się, że nie można kupić jednostki spełniającej ich wymagań.

Bodaj największą ich zasługą jest wynalazek sterów samolotowych z której to idei chętnie i masowo korzystamy do dziś.

Wszystko to robili za własne pieniądze - bez żadnych grantów, funduszy rządowych czy innych sponsorów, które dziś powszechnie uważa się za niezbędne dla innowacyjności i godziwej pracy naukowców.

Mimo autentycznych sukcesów brak PR dał się barciom we znaki - o ich wyczynach długo nie wiedziała znaczna część Amerykanów. Dopiero pokazy braci w Europie odbiły się wielkim echem w USA i zwróciły na ich uwagę opinii publicznej.

Ogólnie jednak ludzie się bali i nie wierzyli w powodzenie pomysłu. Jeszcze nie tak dawno uczeni światowi twierdzili, że "nic cięższego od powietrza nie może się utrzymać w powietrzu", nie dostrzegając tego, że ptaki są cięższe. A potem radzili jak ta matka:

"Pamiętaj synku: tylko lataj nisko i powoli." - porady matczyne dla młodych adeptów lotnictwa. W. Rychter, "Skrzydlate wspomnienia"

Z onet-podróże:

Hipnotyzująca wizualizacja, oparta na danych dotyczących tysięcy prawdziwych lotów, powstała aby pokazać jak skomplikowanym zadaniem jest zapewnienie płynności ruchu i bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej.

Według NATS, w ciągu przeciętnego lipcowego dnia nad Europą realizowanych jest ok. 30 tys. lotów. Wszystkie te samoloty pokonują w sumie ok. 46,3 mln km, co odpowiada 998 okrążeniom kuli ziemskiej lub 104 lotom na Księżyc.

*

Na stronie flightaware.com zbierane są dane na temat przelotów i odlotów w najważniejszych lotniskach świata. W chwili dodawania tego niusa nad Ziemią unosiło się 5 373 samolotów, a w ciągu ostatnich 24 godzin wylądowało 71 131. Według statystyk flightaware.com i Banku Światowego (na podstawie danych ICAO) już w 2009 r. samoloty należące do zarejestrowanych przewoźników (loty komercyjne i pasażerskie) – wykonały...

...26 378 711 lotów. Czyli w 2009 r. startowało 3011 samolotów co godzinę = 50 maszyn na 1 minutę. Prawie co sekundę na Ziemi startuje duży samolot. Dane flightaware.com nie obejmują lotnictwa wojskowego i małych prywatnych samolotów, śmigłowców, szybowców.





Przypisy:
[1]: Data ta - 14 grudnia 1903 - jest mi szczególnie bliska, ponieważ dokładnie 50 później przyszłam na świat. Może dlatego kocham latać? ;) Mój wiersz pt. "lotniska" można przeczytać wśród wierszy na stronie racjonalista.pl.

zapisz jako pdf
zapisz jako doc (MS Word)
drukuj

KOMENTARZE

Grudzień
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
N
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05