Tetris – komputerowa gra logiczna stworzona przez Aleksieja Pażytnowa i jego współpracowników, Dimitrija Pawłowskiego i Wadima Geriasimowa. Pojawiła się na rynku po raz pierwszy 6 czerwca 1984 roku w Związku Radzieckim.
Oryginalna wersja powstała podczas pracy zespołu Pażytnowa w Akademii Nauk ZSRR w Moskwie na komputerze Elektronika 60. Jest to jedna z najbardziej znanych gier komputerowych, posiadająca dużą liczbę różnorodnych wariacji i implementacji. Do powstania gry zainspirowała Pażytnowa gra Pentomino.
Gra rozpoczyna się na prostokątnej
planszy (początkowo pustej) zwanej tetrionem lub matriksem, ułożonej
krótszym bokiem w poziomie. Tetrion ma wymiary 20 wierszy na 10 kolumn. W
trakcie gry, pośrodku górnej krawędzi planszy, pojawiają się pojedynczo
klocki złożone z czterech małych kwadratów nazywanych też blokami. Klocki te (określane mianem „tetrimino”[2])
przemieszczają się w kierunku dolnej krawędzi w miarę możliwości. Kiedy
jedno tetrimino opadnie na samo dno, zostaje unieruchomione, a następne
ukazuje się u góry planszy. Gra trwa aż do momentu, w którym klocek nie
będzie mógł pojawić się na planszy. Zadaniem gracza jest układanie
tetrimino na planszy (poprzez wykorzystanie rotacji i przesuwanie
klocków w poziomie) w taki sposób, aby kwadraty składające się na nie
utworzyły wiersz na całej szerokości prostokąta. W takiej sytuacji
wiersz ten zostaje usunięty, a pozostałe klocki opadają w kierunku dna,
tworząc więcej przestrzeni dla następnych elementów. Po usunięciu
określonej liczby wierszy prędkość gry wzrasta o pół sekundy, co
utrudnia tym samym precyzyjne sterowanie kolejnymi tetrimino. Możliwe
jest jednoczesne usunięcie maksymalnie 4 wierszy – umożliwia to
tetrimino „I”. Sytuacja taka nosi nazwę identyczną jak gra, czyli
„tetris”.
Historia i kwestie prawne
Niemal od początku swego istnienia Tetris był związany z bataliami prawnymi dotyczącymi tej gry. Sprawę komplikował fakt, iż jej twórca – jako obywatel ZSRR – nie mógł uzyskać żadnego zabezpieczenia przed wykorzystaniem jej wbrew jego woli.
Wkrótce po powstaniu Tetrisa Wadim Gierasimow – inny radziecki programista, wówczas szesnastolatek – stworzył wersję programu dla komputerów IBM PC i rozpowszechnił ją w Moskwie. Jednak dopiero rok później, w 1986 roku, gra przedostała się na zachód – na Węgry, gdzie powstały jej kolejne wersje dla maszyn Commodore 64 i Apple II.
Na Węgrzech z grą zapoznał się Robert Stein, prezes brytyjskiej firmy informatycznej Andromeda. Próbował się on skontaktować z Moskiewską Akademią Nauk i Pażytnowem, lecz jeszcze zanim to nastąpiło, odsprzedał prawa (których nie posiadał) do gry powiązanym ze sobą firmom: brytyjskiemu Mirrorsoft i amerykańskiemu Spectrum Holobyte. Kilka miesięcy po tym Stein spotkał się z Pażytnowem, lecz – wobec braku zainteresowania grami komputerowymi przez radzieckich naukowców – niczego nie uzyskał. Wskutek tego próbował przejąć prawa od programistów węgierskich. W międzyczasie wersja Tetrisa pod IBM PC odniosła sukces w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
W 1987 roku Andromeda uzyskała, mimo braku kontraktu z Rosjanami, prawa autorskie do gry – zarówno dla IBM PC, jak i dla innych komputerów osobistych. Do początku następnego roku udało się stworzyć wersję Tetrisa dla znacznej większości (jeżeli nie wszystkich) modeli komputerów osobistych.
Wkrótce w Związku Radzieckim powstała organizacja Elektronorgtechnica (w skrócie ELORG), która przejęła negocjacje w sprawie gry z Robertem Steinem, lecz zatrzymały się one do maja 1988 roku, gdy radziecka strona dowiedziała się o bezprawnej sprzedaży praw do Tetrisa przez Andromedę. Podpisany kontrakt zawierał jednak zakaz rozpowszechniania gry dla automatów oraz konsol przenośnych. Jednak zarówno Mirrorsoft, jak i Spectrum Holobyte podpisały kontrakty z – odpowiednio – Bullet-Proof Software i Atari Games na rozpowszechnianie wersji na automaty na terenie Japonii, przez co nastąpił konflikt. Jednocześnie prawa te otrzymało także Nintendo, a Atari zaczęło (poprzez oddział Tengen) tworzyć grę opartą na schemacie Tetrisa i nazwało ją TETЯIS. ELORG wkrótce został zaangażowany w walkę o prawa do gry, jednocześnie komplikując sytuację przez nowo zawarte umowy.
Walki pomiędzy Tengen a Nintendo o wersje dla systemów Famicom i Nintendo Entertainment System trwały do 1993 roku. Aleksiej Pażytnow nie zyskał na tym wiele pieniędzy, w przeciwieństwie do ELORG, której wpływy z tytułu umów szacuje się na 3-5 milionów dolarów.
W 1996 roku do walki o Tetrisa dołączyła The Tetris Company LLC (TTC), zarządzana przez Henka Rogersa – będącego wcześniej prezesem Bullet-Proof Software i przedstawicielem Nintendo w sprawie licencji do gry – firma, która wywalczyła ostatecznie (w 2001 roku) prawa do znaku handlowego Tetris. (z Wiki)
* * *
Aleksiej Pażytnow - geniusz, który sięgnął dna:
Od zawsze, kiedy myślę o Pażytnowie, nasuwa mi się na myśl kariera Kazimierza Deyny - jednego z najlepszych piłkarzy wszech czasów, gwiazdy Igrzysk olimpijskich w Monachium i brązowego medalisty mistrzostw świata, który w latach 70. mógł stanowić o sile Realu Madryt czy Barcelony. Niestety, komunistyczne władze miały na ten temat inne zdanie...
Aleksiej Leonidowicz Pażytnow miał pecha. I to
podwójnego. Nie dość, że urodził się w złym czasie, to jeszcze na
dodatek w złym miejscu, a mówiąc dokładniej, po złej stronie "Żelaznej
kurtyny" - granicy, która dzieliła świat na dwa bloki ideologiczne -
komunistyczny i kapitalistyczny od zakończenia II wojny światowej aż po
upadek ZSRR pod koniec 1991 roku.
Pażytnow przyszedł na świat w Moskwie, 14 marca
1956 roku, dwa dni po śmierci Bolesława Bieruta, pierwszego przywódcy
Polski Ludowej... Gdyby Pażytnow urodził się w jednym z krajów Zachodu
(najlepiej w Stanach Zjednoczonych), byłby zapewne tak samo znany (a
przy okazji także bogaty) jak Bill Gates, a jego nazwisko wymienianoby
wśród największych wizjonerów branży informatycznej. Z całą
stanowczością można stwierdzić, że zasłużył na zajęcie miejsca w
panteonie geniuszy, którzy wywarli ogromny wpływ na rozwój gier wideo,
takich jak Peter Molyneux, Sid Meier, Benoit Sokal czy Hideo Kojima.
Niestety, o ile nie ma chyba osoby, która przynajmniej nie kojarzyłaby
największego dzieła Pażytnowa, o tyle samo nazwisko znane jest z
pewnością relatywnie niewielkiej grupie graczy...
Wybitnie utalentowany w zakresie nauk ścisłych,
znalazł zatrudnienie w Centrum Komputerowym Sowieckiej Akademii Nauk -
ośrodku rządowym zajmującym się tworzeniem i praktycznym zastosowaniem
najnowszych zdobyczy techniki - i to właśnie tam, z pomocą Dimitrija
Pawłowskiego i Wadima Geriasimowa, wymyślił i stworzył najpopularniejszą
grę wszech czasów, która podbiła serca milionów (miliardów?) graczy na
całym świecie, niezależnie od ich wieku, pozycji społecznej i
majątkowej, wykształcenia i kultury, w jakiej zostali wychowania. Grę,
która doczekała się tysięcy modyfikacji i klonów. Grę, która nie ma
sobie równych.
Pażytnow stworzył "Tetris".
Genialna w swej prostocie gra logiczna, polegająca na układaniu
spadających z góry klocków tak, aby odpowiednio pasowały do siebie,
tworząc poziomą linię w zamkniętej przestrzeni, okazała się prawdziwie
magiczną produkcją, od której nie sposób się oderwać nawet dzisiaj,
kiedy wydaje się, że wszystko już w grach wideo zostało powiedziane.
"Tetris" narodził się w Moskwie, 6 czerwca 1985 roku i szybko trafił do
sprzedaży w ZSRR, aby zaledwie rok później wywędrować na Zachód, gdzie
odniósł miażdżący sukces. Nazwa "Tetris" pochodzi od dwóch słów:
greckiego "tetra" (wszystkie klocki składają się z czterech kwadratów) i
tenisa - ulubionej przez Pażytnowa dyscypliny sportu. "Tetris" został
uruchomiony po raz pierwszy na prototypowej radzieckiej konstrukcji -
Elektronice 60, sowieckim odpowiedniku komputera osobistego, jednak
prawdziwy sukces gra Pażytnowa odniosła dzięki konsolce japońskiego
koncernu Nintendo, Game Boy. Mariaż radzieckiej kreatywności i
japońskiego urządzenia w 1989 roku spowodował, że fenomen "Tetrisa"
przybrał wymiar globalny...
http://gry.onet.pl/artykuly/aleksiej-pazytnow-geniusz-ktory-siegnal-dna,1,4999152,artykul.html
* * *