Alfred Clint (+1883): Shelley, wg Amelii Curran (+1847) i E.E. Williamsa (+1822)
Pewien romantyk z farmy Field Place, genius poety, szlachetny fejs, opiewał wolność, walczył o godność, wszystko to przerwał feralny rejs.
(ebs)
Percy Bysshe Shelley - angielski poeta i dramaturg. Przedstawiciel angielskiego romantyzmu. Jednym z ważnych, wczesnych badaczy Shelleya był autor jego biografii i edycji dzieł, Edward Dowden.
Urodził się 4 sierpnia 1792 jako członek bogatego rodu szlacheckiego w domostwie Field Place na farmie koło Horsham w hrabstwie Sussex, absolwent prestiżowej szkoły Eton College, przez krótki okres student Oksfordu. Był wegetarianinem.
W 1810 Shelley opublikował swój pierwszy utwór - powieść gotycką "Zastrozzi", w której objawił swój ateistyczny pogląd na świat. W tym samym roku wydał wraz z siostrą Elizabeth "Original Poetry by Victor and Cazire", a już jako student w Oxford - "Posthumous Fragments of Margaret Nicholson".
W 1811 wydał broszurę "The Necessity of Atheism" ("O konieczności ateizmu"), z powodu której został wydalony z uczelni. Kolejnym skandalem w życiu ledwie 18-letniego Shelleya stała się ucieczka do Szkocji i ślub, który określano jako mezalians, z Harriet Westbrook, córką oberżysty. Młodzi małżonkowie przenieśli się najpierw do Lake District, a następnie do Irlandii, gdzie Shelley zaangażował się w pisarstwo polityczne.
W 1813 został wydany utwór "Queen Mab: A Philosophical Poem", w którym widać fascynację poety radykalną filozofią Williama Godwina, w którego córce Mary (jej matką była pisarka i prekursorka feminizmu Mary Wollstonecraft), przyszłej autorce powieści "Frankenstein", żonaty Shelley się zakochał. Razem uciekli "na Kontynent", do Francji i Szwajcarii. Owocem sześciotygodniowej podróży były opublikowane później wspomnienia.
W 1815 powstał pierwszy ważny wiersz Shelleya, alegoria "Alastor, or the Spirit of Solitude" ("Alastor, czyli Duch samotności").
Latem 1816 miała miejsce kolejna podróż Shelleya, Mary i jej przyrodniej siostry Claire Clairmont - kochanki lorda Byrona - do Szwajcarii
[1]Byron wdał się w romans z Claire Clairmont a owocem było dziecko. Choć Byron odmówił poślubienia Claire, dał się przekonać Shelleyom do uznania dziecka i łożenia na nie. W czerwcu 1816 Shelleyowie i Byron odbyli podróż wzdłuż brzegów Jeziora Genewskiego śladami Jana Jakuba Rousseau.. Wspólny pobyt nad Jeziorem Genewskim i rozmowy z Byronem miały inspirujący wpływ na Shelleya i zaowocowały m.in. powstaniem kolejnego znaczącego utworu "Hymn to Intellectual Beauty" ("Hymn do piękna myśli ludzkiej"). Wyprawa w Alpy Francuskie zainspirowała powstanie wiersza "Mont Blanc". W tym samym czasie Mary rozpoczęła pisanie słynnej powieści "Frankenstein"
[2]"Spędziłam lato 1816 roku w okolicach Genewy. Było wyjątkowo zimno i deszczowo i wieczorami zbieraliśmy się przy kominku, delektując niemieckimi opowiadaniami o duchach. Te baśnie budziły w nas chęć by je naśladować. Dwoje przyjaciół [...] oraz ja postanowiliśmy, każde z osobna wymyślić historię opartą na fenomenach nadprzyrodzonych." Mary Shelley w przedmowie do pierwszego wydania "Frankensteina".
W grudniu 1816 żona Shelleya, Harriet Shelley, po latach nieszczęśliwego małżeństwa popełniła samobójstwo. Po kilku tygodniach Shelley poślubił Mary. Osiedlili się w Marlow, w pobliżu przyjaciela Shelleya Thomasa Love Peacocka[3]Thomas Love Paecock w swoim słynnym eseju "The Four Ages of Poetry" (1820) zaatakował modny wówczas romantyczny kult sztuki, czym sprowokował Shelleya do równie słynnej odpowiedzi pt. "Obrona Poezji" (powst. 1821, wyd. 1840).. Shelley zaczął udzielać się w kręgu literackim stworzonym wokół pisarza Jamesa Henry Leigh Hunta, kiedy to poznał innego angielskiego romantyka, Johna Keatsa.
W owym czasie powstał długi poemat narracyjny "Laon and Cythna" - kolejne dzieło antyreligijne. Obrazoburczy utwór został wycofany ze sprzedaży, następnie przeredagowany i wydany ponownie w 1818 jako "The Revolt of Islam" ("Rewolucja muzułmańska"). Pod pseudonimem Pustelnik z Marlow Shelley wydał wtedy także dwa traktaty polityczne.
Ponowny kontakt z Byronem we Włoszech w 1818 znów zainspirował silnie Shelleya - powstały utwory "Julian and Maddalo" oraz "Prometeusz rozpętany" ("Prometheus Unbound"), najwznioślejsze dzieło Shelleya, będące udramatyzowanym poematem, swego rodzaju kontynuacją dzieła Ajschylosa. Dzieło to przekazuje treści anarchistyczne i ateistyczne, mówi o wyzwoleniu człowieka spod władzy państwa, religii i nierówności klasowej, uważanych przez autora za czynniki zniewalające ludzi, oraz wysnuwa utopijną wizję świata wolnych ludzi.
Wyjazd do Włoch związany był jednak też z rodzinną tragedią Shelleyów - umarła ich córka, potem syn.
W 1819 w Livorno powstał dramat "The Cenci", a po masakrze Peterloo, najbardziej znane wiersze polityczne - "The Masque of Anarchy" i "Men of England", a także esej polityczny "The Philosophical View of Reform" ("Pogląd filozoficzny na reformę").
[4]Peterloo, masakra Peterloo (Peterloo Massacre) - wydarzenia w dniu 16 sierpnia 1819 r. w Manchesterze w Anglii, w wyniku których zginęło 11 osób, a 400 zostało rannych. W tłum manifestantów na publicznym mityngu wjechała szarża kawalerii. Manifestanci z całego hrabstwa Lancashire, w liczbie szacowanej ówcześnie na 30 000 aż do 150 000 ludzi, a obecnie na 60 000 - 80 000 byli nastawieni pokojowo. Sześćdziesięciu, najprawdopodobniej pijanych, jeźdźców na rozkaz władz na oślep spacyfikowało tłum. Próby obrony zostały odebrane jako atak i w tłum wjechała kolejna szarża jeźdźców. Wydarzenia zostały opisane w prasie jako "Masakra Peterloo", w odniesieniu do bitwy pod Waterloo. Dziennikarze, którzy przedstawili masakrę z pozycji przychylnej manifestantom, zostali później aresztowani.
W 1821 powstała elegia na śmierć Johna Keatsa "Adonais".
W 1822 Shelley planował utworzenie wraz z Byronem i Leigh Huntem, pod wydawniczą egidą tego ostatniego, czasopisma o tytule "The Liberal", które miałoby stać się alternatywą dla pism konserwatywnych.
W latach wspólnej znajomości pasją Shelleya i Byrona było żeglowanie. Słynny utwór Shelleya to "Ode to the West Wind" ("Oda do Wiatru Zachodniego"). Inne utwory to: "To a Skylark" ("Do skowronka"), "Ozymandias", "The Cloud" ("Chmura"), "The Defence of Poetry" ("Obrona poezji").
8 lipca 1822 podczas sztormu, w drodze z Pizy do Lerici w zatoce La Spezzi (wtedy Królestwo Sardynii, dziś Włochy), szkuner Shelleya Don Juan zatonął - Shelley zginął, dopiero co omówiwszy z Leigh Huntem szczegóły dotyczące nowego czasopisma.
[5]W centrum obrazu Louisa Édouarda Fourniera z 1889 przedstawiającym kremację Shelleya na plaży w pobliżu Viareggio stoją od lewej: Trelawny, Hunt i Byron. W rzeczywistości Hunt nie brał udziału w tym obrządku a Byron opuścił wydarzenie wcześniej.
*
Czas
O morze Czasu! Morze niezgłębione, W którym falują lata - twoje wody Są w swych odmętach od łez ludzkich słone! Gdzie rytmem przypływ z odpływem się schodzi, Granice kreślisz dla narodzin - I tych, co chrypną od błagań bezsilnych, Na kształt wraków wypluwasz na brzeg niegościnny! Któż ci zaufa - złe w burzliwej porze, Podstępne w czas pogody - Niezgłębione morze?
tł. Juliusz Żuławski
*
Ciało Shelleya zostało skremowane na plaży w pobliżu Viareggio, a prochy złożone na Cmentarzu Protestanckim w Rzymie. Serce aż do swej śmierci w 1851 zachowała jego żona Mary. Na jego nagrobku wyryto słowa: Cor Cordium, które znaczą dosłownie: Serce Serc.
Oda do Wiatru Zachodniego
I
Dziki Wietrze Zachodni, oddechu Jesieni, Twą niewidzialną mocą martwa drzew korona Rozbiega się jak duchy albo potępieni,
Do zimowego łoża – to ziemi grobowiec Trzyma je wszystkie w ciszy i chłodzie, jak zwłoki, Aż kiedyś twej wiosennej, modrej siostry powiew
Obudzi śpiącej gleby życiodajne soki (Prowadząc wdzięczne ptaki na podniebny taniec) I wypełni barwami wzgórz szczyty i stoki:
Dziki duchu, co wszędzie dotrzeć jesteś w stanie, Który niszczysz i chronisz, usłysz me wołanie!
II
Ty, w którego strumieniu, wśród zgiełku bałwanów, Błąkają się samotne, rozrzucone chmury Jak liście z drzewa Nieba albo Oceanu,
Deszczu i błyskawicy anioły: u góry Rozpięte na niebieskim grzebieniu twej fali, Jak rozpuszczone włosy lasu dzikiej córy,
Menady, z horyzontu niewyraźnej dali Po wysokość zenitu, rychłej zwiastowanie Burzy. Ty, który świece pogrzebowe palisz
Rokowi, co umiera – jego zaś się stanie Ostatnia noc sklepieniem sepulkralnej niszy. Co stworzy to sklepienie? Twoich starczy za nie
Oparów moc, ich ciężkiej atmosferę ciszy Rozsadzą grad i ogień, i deszcz czarny: słyszysz?!
III
Ty, który przebudziłeś z letniego omdlenia Sine Morze Śródziemne, co legło w tym kraju Uśpione niejednego szmerem wód strumienia
Przy wulkanicznej wyspie nieopodal Bajów, I zobaczyłeś we śnie pałace i mury Drżące w zwierciadle fali żywszego rodzaju,
Które, niczym atłasy, mchów zdobią lazury I kwiaty takie słodkie, że bezsilnie mdleją Chcąc je przedstawić zmysły! O, ty wietrze, który
Sprawiasz, że Atlantyku płaskie wody zieją Przepaścią, a poniżej w morskim kwieciu chowa Się muł i suchych liści porastają knieją
Głębiny, którym głos twój melodia nie nowa, I które drżą przed tobą: usłysz moje słowa!
IV
Gdybym był martwym liściem, który mógłbyś unieść; Gdybym był chmurą i mógł z tobą iść w zawody; Falą, której odbierasz dech, a która sunie
Dzięki twej sile, chociaż nie ma tej swobody, Co ty, nieokiełznany! I nawet pędrakiem Gdybym mógł być, jak kiedyś, choć wciąż jestem młody,
I mógł z tobą przemierzać twe niebieskie szlaki, Jak kiedy prześcignięcie burzy, gdy nadchodzi, Zdawało się możliwe, nigdy pomysł taki
W moich chorych marzeniach by się nie narodził. O, unieś mnie jak falę, jak liść albo chmurę! Padam na ciernie życia! Krwawię! Ciężar godzin
Przygniótł do ziemi kogoś, kto twą ma naturę: Jest dziki, szybki, oczy dumnie wznosi w górę.
V
Uczyń mnie swoją lirą, choć masz już gałęzie: Czyż nie mogą me liście opaść, jak te w lesie? Grzmienie twoich harmonii z obu wydobędzie
Głęboki ton jesienny, niech się wszędzie niesie, Słodki, choć smutny. Bądźże, niespokojny duchu, Moim duchem! Mną bądźże, porywczy bezkresie!
Me martwe myśli ponad świata zawieruchą Unieś, noszenie liści przecież cię nie trudzi, I. czarem tej poezji, miłej, wierzę, uchu,
Rozrzuć po świecie moje słowa pośród ludzi Jak z niewygaszonego pieca iskry chyże! Przez me usta bądź ziemi, którą trzeba zbudzić,
Trąbą proroctwa, Wietrze! Zima coraz bliżej, Dalekoż za nią Wiosna, gdy się owce strzyże?
tł. Maciej Froński
*
Ode to the West Wind
I
O wild West Wind, thou breath of Autumn’s being, Thou, from whose unseen presence the leaves dead Are driven, like ghosts from an enchanter fleeing,
Yellow, and black, and pale, and hectic red, Pestilence-stricken multitudes: O thou, Who chariotest to their dark wintry bed
The winged seeds, where they lie cold and low, Each like a corpse within its grave, until Thine azure sister of the spring shall blow
Her clarion o’er the dreaming earth, and fill (Driving sweet birds like flocks to feed in air) With living hues and odours plain and hill:
Wild Spirit, which art moving everywhere; Destroyer and preserver; hear, oh hear!
II
Thou on whose stream, ‘mid the steep sky’s commotion, Loose clouds like earth’s decaying leaves are shed, Shook from the tangled boughs of Heaven and Ocean,
Angels of rain and lightning: there are spread On the blue surface of thine airy surge, Like the bright hair upligted from the head
Of some fierce Maenad, even from the dim verge Of the horizon to the zenith’s height, The locks of the approaching storm. Thou dirge
Of the dying year, to which this closing night Will be the dome of a vast sepulchre, Vaulted with all thy congregated might
Of vapours, from whose solid atmosphere Black rain, and fire, and hail, will burst: Oh hear!
III
Thou who didst waken from his summer dreams The blue Mediterranean, where he lay Lulled by the coil of his crystalline streams,
Beside a pumice isle in Baiae’s bay, And saw in sleep old palaces and towers Quivering within the wave’s intenser day,
All overgrown with azure moss and flowers So sweet, the sense faints picturing them! Thou For whose path the Atlantic’s level powers
Cleave themselves into chasms, while far below The sea-blooms and the oozy woods which wear The sapless foliage of the ocean, know
Thy voice, and suddenly grow grey with fear, And tremble and despoil themselves: Oh hear!
IV
If I were a dead leaf you mightest bear; If I were a swift cloud to fly with thee; A wave to pant beneath thy power, and share
The impulse of thy strength, only less free Than thou, O uncontrollable! If even I were as in my boyhood, and could be
The comrade of thy wanderings over heaven, As then, when to outstrip the skyey speed Scarce seemed a vision, I would ne’er have striven
As thus with thee in prayer in my sore need. Oh! lift me as a wave, a leaf, a cloud! I fall upon the thorns of life! I bleed!
A heavy weight of hours has chained and bowed One too like thee: tameless, and swift, and proud.
V
Make me thy lyre, even as the forest is: What if my leaves are falling like its own! The tumult of thy mighty harmonies
Will take from both a deep autumnal tone, Sweet though in sadness. Be thou, spirit fierce My spirit! Be thou me, impetuous one!
Drive my dead thoughts over the universe Like withered leaves to quicken a new birth: And, by the incantation of this verse,
Scatter, as from an unextinguished hearth Ashes and sparks, my words among mankind! Be through my lips to unawakened earth
The trumpet of a prophecy! O wind, Winter comes, can Spring be far behind?
Przypisy: [1]: Byron wdał się w romans z Claire Clairmont a owocem było dziecko. Choć Byron odmówił poślubienia Claire, dał się przekonać Shelleyom do uznania dziecka i łożenia na nie. W czerwcu 1816 Shelleyowie i Byron odbyli podróż wzdłuż brzegów Jeziora Genewskiego śladami Jana Jakuba Rousseau. [2]: "Spędziłam lato 1816 roku w okolicach Genewy. Było wyjątkowo zimno i deszczowo i wieczorami zbieraliśmy się przy kominku, delektując niemieckimi opowiadaniami o duchach. Te baśnie budziły w nas chęć by je naśladować. Dwoje przyjaciół [...] oraz ja postanowiliśmy, każde z osobna wymyślić historię opartą na fenomenach nadprzyrodzonych." Mary Shelley w przedmowie do pierwszego wydania "Frankensteina" [3]: Thomas Love Paecock w swoim słynnym eseju "The Four Ages of Poetry" (1820) zaatakował modny wówczas romantyczny kult sztuki, czym sprowokował Shelleya do równie słynnej odpowiedzi pt. "Obrona Poezji" (powst. 1821, wyd. 1840). [4]: Peterloo, masakra Peterloo (Peterloo Massacre) - wydarzenia w dniu 16 sierpnia 1819 r. w Manchesterze w Anglii, w wyniku których zginęło 11 osób, a 400 zostało rannych. W tłum manifestantów na publicznym mityngu wjechała szarża kawalerii. Manifestanci z całego hrabstwa Lancashire, w liczbie szacowanej ówcześnie na 30 000 aż do 150 000 ludzi, a obecnie na 60 000 - 80 000 byli nastawieni pokojowo. Sześćdziesięciu, najprawdopodobniej pijanych, jeźdźców na rozkaz władz na oślep spacyfikowało tłum. Próby obrony zostały odebrane jako atak i w tłum wjechała kolejna szarża jeźdźców. Wydarzenia zostały opisane w prasie jako "Masakra Peterloo", w odniesieniu do bitwy pod Waterloo. Dziennikarze, którzy przedstawili masakrę z pozycji przychylnej manifestantom, zostali później aresztowani. [5]: W centrum obrazu Louisa Édouarda Fourniera z 1889 przedstawiającym kremację Shelleya na plaży w pobliżu Viareggio stoją od lewej: Trelawny, Hunt i Byron. W rzeczywistości Hunt nie brał udziału w tym obrządku a Byron opuścił wydarzenie wcześniej.