Baruszku, Baruszku, woła mama, wyjdźże już z tego kąta, zostaw książki, wypatrzysz oczka. Idź się lepiej pobawić z dziećmi. Ciepła ręka odgarnia spadające na czoło czarne loczki, uparcie wymykające się spod czapki.
I znowu ten sen, myśli Benedykt, dlaczego mnie prześladuje? Mamo, nie wołaj tak głośno, przecież Baruch umarł, przez siedem dni wszyscy chodzili w skarpetkach, mełli kadysz w zaciśniętych ustach.
Kaszle, wzdycha - nie jest łatwo umierać dwa razy bez materialnej duszy, choćby ważyła ledwie parę gramów, bez starego boga, choćby i był gniewny.
Znowu kaszle. Jakie umierać, myśli, przecież byłem i jestem wieczną substancją. Nic się nie zmienia. Położę się i zasnę. Wszystko i tak jest zapisane.
*
7 grudnia 2008
*
Baruch Spinoza (24 listopada 1632 w Amsterdamie - 21 lutego 1677 w Hadze)
Za życia Spinozy jego poglądy były całkowicie odosobnione i spotkały się z krytyką ze wszystkich stron.
Urodził się w Amsterdamie, w rodzinie żydowskich marranów, która uciekła z Portugalii. Uczęszczał do żydowskiej wyższej szkoły należącej do hiszpańsko-portugalskiej wspólnoty w Amsterdamie. Szkoła ta wydała jego pierwszą pracę naukową o gramatyce języka hebrajskiego. Znał biegle Talmud i kabalistykę. Uprawiał zawód optyka – do końca życia utrzymywał się wytwarzając soczewki.
Dzięki przyjaźni z uczonym, Franciszkiem van den Endenem, zapoznał się z dziełami Giordano Bruno i filozofią Kartezjusza. Nieortodoksyjne poglądy Spinozy (a konkretnie – kłótnia z teologami na temat materialności ludzkiej duszy) spowodowały oskarżenie go o herezję i wykluczenie w 1654 z gminy żydowskiej. Przyjął wtedy łacińskie imię Benedykt. Nigdy potem Spinoza nie skłonił się ku żadnej religii, przez co odciął się od innych, zachowując kontakty i utrzymując korespondencję jedynie z grupą uczonych.
W 1659 roku zamieszkał na stałe w Hadze, nadal pracując w swym zawodzie i zajmując się filozofią. Zyskał sławę już za życia dzięki streszczeniu filozofii Kartezjusza (Zasady filozofii Kartezjusza w porządku geometrycznym wywiedzione – 1663), a przede wszystkim za Traktat teologiczno-polityczny z 1670 r., który znalazł się w indeksie ksiąg zakazanych.
Spinoza otrzymał ofertę objęcia katedry filozofii na uniwersytecie w Heidelbergu pod warunkiem niewyrażania treści antyreligijnych w swych wykładach - propozycję odrzucił.
Spinoza był filozofem w pewnym sensie wewnętrznie rozdartym. Z jednej strony był zafascynowany mistycyzmem i panteizmem w duchu Majmonidesa, a z drugiej najnowszymi w jego czasach prądami filozoficznymi, czyli racjonalizmem Kartezjusza i naturalizmem Hobbesa.
Jego programem filozoficznym było pogodzenie tych wszystkich prądów w jednolity i spójny system.
W ciągu swojego życia Spinoza stale zmieniał i modyfikował swój zbiór założeń i nie będąc ich pewnym do samego końca, nazywał je wszystkie tylko propozycjami.