LOGOWANIE

NEWSLETTER

WYSZUKIWARKA


Elżbieta Binswanger-Stefańska, ur. 14.12.53 w Krakowie. Publicystka, tłumaczka, poetka, (czasowo art manager). W Polsce publikowała m.in. w Przekroju, Gazecie Wyborczej, krakowskim Dzienniku Polskim, National Geographic i Odrze. Przez 30 lat mieszkała w Zurichu, gdzie studiowała m.in. historię sztuki, pisała do szwajcarskiej prasy, polskiej prasy polonijnej i pracowała jako redaktor w domu wydawniczym Ringier. Mieszkała też w Warszawie i Berlinie (wtedy) Zachodnim oraz m.in. dwa lata w Sztokholmie, skąd zaczęła pisać dla portalu www.racjonalista.pl. Przez te wszystkie lata z Polską i Krakowem nie traciła kontaktu. Należała do zespołu redakcyjnego pisma Kwartalnik. Publikowała w magazynie edukacyjnym "Edukacja i Dialog" oraz polsko-angielskim wydaniu pisma PANGEA Magazine. Na przełomie 2021/22 opublikowała kilka tekstów w internetowym piśmie kulturalnym Instytutu Literatury Nowy Napis, ale współpraca szybko się za obopólną zgodą rozwiązała z powodu ewidentnych różnic poglądowych.

W latach 2002-2006 współpraca z międzynarodowym biurem tłumaczy CLS - Communication z główną siedzibą w Zurichu.

W latach 1996-2003 członek Szwajcarskiego Związku Dziennikarzy - Schweizer Verband der Journalistinnen und Journalisten, SVJ.FSJ.FSG, z siedzibą we Fryburgu (oddział w Zurichu: Presseverein).

Od 1996 roku należy do Związku Polskich Autorów, Dziennikarzy i Tłumaczy w Europie (Association Polonaise des Auteurs, Journalistes et Traducteurs en Europe, A.P.A.J.T.E.) z siedzibą w Paryżu.

Należała do Związku Polskich Ekspertów w Szwajcarii - Verein Polnischer Experten in der Schweiz, VPE, z siedzibą w Zurichu i Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów, PSR, z siedzibą w Warszawie.

Tematy publicystyczne: zagadnienia społeczne, sztuka, film, literatura, poezja a także żeglarstwo, lotnictwo i wynalazki. Interesuje się zarówno nauką i techniką, historią i przyszłością, jak i religiami i mitologiami świata jako nieodłącznymi składnikami kultur.

Przeprowadziła wywiady z wieloma twórcami kultury i sztuki Polski i Szwajcarii. Autorka licznych esejów, felietonów, recenzji, wierszy oraz wywiadów i/lub fotografii, bohaterami wywiadów/fotografii byli m.in.: Agnieszka Osiecka, Beata Tyszkiewicz, Olga Tokarczuk,  Ryszarda Hanin, Hanna Krall, Stefan Kisielewski, Jan Nowak-Jeziorański, Jerzy Giedroyc, Ryszard Kapuściński, Stanisław Lem, Sławomir Mrożek, Gustaw Holoubek, Wojciech Młynarski, Stefan Chwin, Andrzej Łapicki, Lucjan Kydryński, Krystian Zimerman, Marek Kondrat, Andrzej Wajda, Jacek Fedorowicz, Maja Komorowska, Beata Pawlikowska...

Wieloletnia współpraca w firmie (ex-męża) "SY Summertale" - Binswanger-Lines oferującej rejsy żeglarskie dookoła świata.

W polskim Radio Zet trzy wywiady udzielone Beacie Pawlikowskiej w audycji "Świat według blondynki" na następujące tematy: 1. podróż do krainy, która nie istnieje ("W poszukiwaniu Atlantydy"); 2. siła wiatru ("Jak to jest przeżyć huragan na morzu"); 3. ratowanie zagrożonych wyginięciem zwierząt ("Szkółki orangutanów na Borneo").

Szczególne projekty z ostatnich lat:

11 września 2011 - poprowadzenie spaceru dla zainteresowanych po krakowskich śladach Stanisława Lema

12 września 2011 - referat i moderowanie debaty o spuściźnie Lema pt.: "Lema nie ma mamy memy Lema" w UMK

1 października 2011 - tekst pt. "Humanizm w czasach globalnych" w ramach "Festiwalu humanizmu" w Łodzi (w dniach 30 września - 2 października 2011)

21 listopada 2011 - współudział w organizacji, pomysł na temat ("Kara śmierci - za i przeciw - w nawiązaniu do kary dla Andreasa Breivika po wydarzeniach 22 lipca 2011 w Norwegii) i monitorowanie "wzorcowej" lekcji etyki, którą poprowadził prof. Jan Hartman w krakowskim XXIX Liceum im. Krzysztofa Kieślowskiego (z inicjatywy krakowskiego oddziału PSR)

W ramach działalności Wszechnicy Oświeceniowo-Racjonalistycznej WOR przy Oddziale PSR-Kraków koordynowanie lub współudział w krakowskich spotkaniach m.in.:
 
- Referat "Moje życie, moja śmierć. O prawie do eutanazji w Szwajcarii i innych krajach", gość: Hanna Lipowska-Teutsch (6 kwietnia 2012)

- Prof. Jerzy Vetulani: "Czy możemy usprawnić swój mózg" (17 maja 2012)

- Referat "Nie tylko Szymborska... Ateizm w poezji i sztuce. Poetki i malarki ateistki", goście: Ewa Parma (poetka), Anna Maria Rusinek (malarka), Iwona Siwek-Front (malarka); oprawa muzyczna: Tomasz Lida "Muezin mieszka w mojej szafie"

- "Zaprogramowani do współpracy - Pozytywna wizja natury ludzkiej we współczesnej nauce", gość: Marta Marzec - doktorantka Instytutu Socjologii UJ specjalizująca się w badaniach nad emocjami prospołecznymi głównie współczuciem i empatią. Współpracuje z UC Berkeley Social Interaction Lab, gdzie w 2012 roku odbyła staż badawczy oraz z The Mind Institute Poland; prowadzenie: Adam Jaśkow (wiceprezes krakowskiego oddziału PSR); (18 kwietnia 2013)

- "Dlaczego myślimy i jak zmysły mogą fałszować interpretację świata?", gość: prof. Jerzy Vetulani, Instytut Farmakologii PAN i MWS im. J. Dietla w Krakowie; prowadzenie: Adam Jaśkow (wiceprezes krakowskiego oddziału PSR); (25 maja 2013)

- "Jak Jeżyk z Prosiaczkiem Boga szukali i co z tego wynikło" - pierwsza książeczka ateistyczna w Polsce, goście: Andrzej Dominiczak (wydawca), Andrzej Lipiński (tłumacz); (25 czerwca 2013)

- Wywiad do Dużego Formatu (z 5 czerwca 2014), na temat prawa do eutanazji w Szwajcarii, "Śmierć to śmierć, ale lepsza dobra niż zła!"

- książka "Nasze Mamy", wspomnienia 23 autorów wydane w formie albumu w roku 2015

- oprowadzanie po Krakowie śladami Stanisława Lema 10 i 17 września 2016 oraz prowadzenie obchodów 95. urodzin Stanisława Lema w Centrum Kongresowym ICE, Kraków, 12 września 2016 (w ramach Dni Lema)

- udział w panelu Dni Świeckości 31 marca 2019 w Warszawie (temat "Lem - ateista")

- SWOR, nagranie "Kwadrans z hakiem. Dla rozumu" w Krakowie (temat: "Augustyniak: Wyspiańskiego burzenie Kościoła" wg książki Piotra Augustyniaka: "Wyspiański. Burzenie polskiego kościoła")

Osobny dział to tłumaczenia tekstów różnych od literackich, poprzez dokumenty, instrukcje, prospekty po poezję. Tłumaczenia poezji z trzech języków, głównie niemieckiego, ale także angielskiego i francuskiego.

Współpraca z polsko-szwajcarskim pismem "1MAGAZIN" od grudnia 2016, pierwszy tekst pt. "Święta tu, święta tam…"

Z ostatnich publikacji autorstwo między innymi wstępów do tomików poetyckich Insomnia Adama Gwary (2019) oraz Listy Marka Sztarbowskiego (2020), a także do książki z pogranicza eseistyki i nauki Trzy światy. Z perspektywy psychoterapeuty dr Małgorzaty Talarczyk (wrzesień 2021) oraz w rozmaitych antologiach, między innymi w: 111. antologii Babińca Literackiego (2016-2019), MOCY POETÓW (2020), oraz w zbiorze O KOBIETACH. Tekst o przechorowaniu COVID-a w: Jolanta Nitkowska-Węglarz "Kwarantannariusz. Zapiski z pandemii 2020-2021" (wrzesień 2020)

Sierpień 2023 - redakcja i tłumaczenie tekstu na wystawę "claiming space" w BBK Leipzig prac Iwony Siwek-Front (częściowo w collage'u z pracami jej ojca Mariana Siwka) 2-17.9.2023 - plus udostępnienie na tę wystawę niemieckiej wersji tekstu z 2014 roku "Iwona Siwek-Front: *Wyzwolone* / *Die Befreiten* / *Liberate* / *The Liberated*"

Inne publikacje: teksty do katalogów i folderów wystaw Iwony Siwek-Front (tekst po polsku, niemiecku i włosku a także jako wkładka angielsku), Andrzeja Cisowskiego, Rayi Herzig (tekst po angielsku)...

Tekst o filmie "Lista Schindlera" i Oskarze Schindlerze w monografii "Oskar Schindler. W oczach uratowanych przez siebie krakowskich Żydów", op. Aleksander B. Skotnicki (książka przetłumaczona w wiele języków).

Po ukazaniu się biografii "Kapuściński Non Fiction" w roku 2010 polemizowała z jej autorem Arturem Domosławskim kilkoma tekstami. Zebrane ukazały się na stronie kapuscinski.info a także w tłumaczeniu na język hiszpański w wydaniu uniwersytetu w Alicante poświęconym Ryszardowi Kapuścińskiemu.

Tekst w albumie fotograficznym "Lanckorona" Bogdana Frymorgana.

Appendix w powieści Marty Fox "Święta Rito od Rzeczy Niemożliwych" o liczbie 13

Publikacje fotograficzne we wspomnieniach Barbary-Młynarskiej-Ahrens "Życie nie tylko snem", biografii Wojciecha Młynarskiego "Dookoła Wojtek" Dariusza Michalskiego, czy (auto)biografii Andrzeja Grabowskiego "Jestem jak motyl" spisana przez Pawła Łęczuka i Jakuba Jabłonki.

Teksty skompilowane, opracowane wg różnych źródeł, Wikipedii itd. itp. + limerikonki (limeryki opisujące osoby, zwierzęta a nawet przedmioty) patrz:

opr. Elżbieta Binswanger-Stefańska

KONTAKT

ela.binswanger@gmail.com

TEKSTY

Polska, piątek, 31 stycznia 2025 roku
Maksymowi Krywcowi i jego Rudemu Kotu (Sonetiada dla Ukrainy, sonet 19.)
19 grudnia 2024 - Romanowski z azylem na Węgrzech
Ostatnie przebudzenia
Sylvia Plath, "Maki w październiku". Moja interpretacja (tł. wiersza Ela Binswanger)
Spotkanie ze Stanisławem Tymem: "Bardzo to wszystko jest śmieszne, ale niechcący"
Nie do śmiechu światu w te Święta
UWIERZYĆ W ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA...
Limerykonka na Lśnisia Nadrewniaka, czyli Lśnisia Lśnisianka-wybranka
3 maja 1791 - 3 maja 2024
Do książki o symbolach w filmach Małgorzaty Talarczyk mój WSTĘP
Ela Binswanger: KOINCYDENCJE. Autobiografia. Wstęp
PL, w lata 20. XXI wieku: głos w sprawie rozwiązania
Limeryki na >błękitnego< ptaka Iwony Siwek-Front
Ela Binswanger: Do Poety M.Sz. & Marek Sztarbowski: MUZA ŁOBUZA czyli podzwonne rozmowy
Zadanie klasowe 1, 9.9.66 r. - Opowiedz o najprzyjemniejszej wycieczce w czasie ostatnich wakacji
Jesteśmy jednym światem
25.2.24, 732. dzień
Zbylut Grzywacz. Było nie było. After All
"Siłaczki" okiem urodzonej feministki
Ela Binswanger: Sen o poezji
Limeryk na starego gołębia, króla krakowskiego rynku
Limerykonka na Biegacza niemoralnego, czyli Kto nocą wychodzi spod kamienia
Limerykonka na Turkucia Podjadka, czyli Nie taki diabeł straszny
Walentynki, podsumowanie
7.10.
Jan Matejko, artysta z filmową wyobraźnią, nim wynaleziono kino
PRAWDA
> Tylko świnie siedzą w kinie <
PODRÓŻ
Subiektywnie 6 wydarzeń czytelniczych 2022
Ela Binswanger: wstęp do książki Małgorzaty Talarczyk * Gdy zabraknie cienia... *
ROK 2022...
WOJSKO
Krystyna Lenkowska: * BALKON * czyli Ostatnia prosta do końca
POLSKA JEST PAKOWNA*
UCIECZKA
NAPAŚĆ
NALOT
MIĘSO
Tom to czy tomik, deb czy debata?
WOJNA
CHOCHOŁ
Drugi poniedziałek Nowego Roku, 10 stycznia 2022, Dzień Sprzątania Biurka
HURAGAN
Zupa niby z niczego!
MYSZY I SMOKI
EUROPEICA
Los twórcy pióra (pióra?) w czasach internetu (klawiatury!)
Ela Binswanger: Na * POKÓJ W UKRAINIE! *
JAJA KOLUMBA - bajka z poniekąd szczęśliwym zakończeniem
Limerykonka na Wojsiłkę, czyli nie taki kolec straszny jak go malują
Limerykonka na Borczyńca Owocowego, czyli kompromitująca rodzinka
Poetki, pisarki, literatki, publicystki w limerikonki wpisane
KONIEC
Elżbieta Binswanger-Stefańska, wstęp do * Psyche *, zbioru poezji Małgorzaty Talarczyk
Salina (z cyklu: Wyspy)
Trzy światy ze światem, czyli Silva rerum psychoterapeutycznym okiem
AMALTEICA
* Oskarżony * czyli Ludzkie sprawy po ludzku
Historia smoka, czyli Z cnot* niewieścich na pewno cieszy się smok wawelski...
PUTIN, IDI NAXUI!
Ludwig Binswanger der Ältere (25 czerwca 1820 w Osterberg, Królestwo Bawarii - 5 sierpnia 1880 w Kreuzlingen)
* O tym jak uczyłam moją 2-letnią córeczkę wierszyka o jemiołuszce *
Nie ma już bajek na tym świecie
z notatnika zakochanej feministki
kochanek o nie/wdzięcznym imieniu Poezja
Gdybyż Jezus była kobietą...
Limerikonki około Osieckiej
Tamara Bołdak-Janowska: * Szczęście * czyli Szczęście jako sztuka upadania
Szymona Jędrusiaka *Tron Jagiellonów. Krwawa sukcesja*, czyli Zawisza Czarny a sobór w Konstancji
* Trois Couleurs: Blanc * czyli Równość w kolorze białym (recenzja z roku 1994)
I ty jesteś Dzieckiem Wszechświata
Wielkanoc 2022 - słowa i znaki
pocztówka zza oceanu
Historia smoka, czyli Z cnot* niewieścich na pewno cieszy się smok wawelski... 2.0
Wisława Szymborska, dusza ateistki - Tekst na Światowe Dni Ateizmu 2023
Na Strajk Kobiet 2020: Niech grom zadziała!
Monika Milewska: * Królowa karnawału * czyli Prawdziwa koronowana głowa w sztucznej maskaradzie
* Oszust z Tindera * czyli Fałszywy książę ze złej bajki
Plany wakacyjne 2020
Wiersz do rysunku Jolanty Trzcińskiej-Kijewskiej
czułość
A w Krakowie czyli Kontemplując dzieło Iwony Siwek-Front
Stefan Türschmid: * Struna * i * Wyspa Nazino *, czyli dwie historie (zd)radzieckie
Telewizyjne Sylwestry: kicz, banał i playback, czy: Kto by się przejmował takimi deprecjozami?
Poemat krótki na życia smutki (dla Asa)
Rozmawiają pszczółka z pszczółką
Bronisław Maj - gość Biblioteki Muzeum Polskiego w Rapperswilu [rok 1989]
Mariusz Olbromski: * Na szlaku dialogu * czyli Na styku kultur dzieje się najciekawiej
Elżbieta Binswanger-Stefańska: * ludzkie dzieci *
SONETIADA, 24.02.2022 - 13.03.2022
Moja najlepsza nieprzyjaciółka
Jesień w Krakowie
Buty prosto od szewca
Teresa Fejfer: * Niebo ChagalLOVE *, czyli Wierszami o kolorach historii i miłości
Marek Sztarbowski: * LISTY * (Ela Binswanger: Wstęp)
Krzysztof Lipowski: * Mysteria * czyli Miniproza z wielkimi tajemnicami
COVID, czyli jak to jest, gdy gad dopadnie i...
Limerykonka na ważkę, czyli cała energia na latanie
haiku na przesilenie lata
Marcin Matczak, * Jak wychować rapera. Bezradnik * - moja zajawka do ew. recenzji
miłość na środku Atlantyku
Wpisana w alfabet czyli Życie od Ach do Żal...
Wpisana w alfabet czyli Życie od Ach do Żal... II
Na Dzień Psa, a nawet Dwa!
Limeryki na powitanie Nowego Kasownika z Wrocławia
Olgi Tokarczuk * Prowadź swój pług przez kości umarłych * czyli Stara Kobieta i Płaskowyż Śmierci
Witold Bereś: * Pilchu. Na rogu Wiślnej i Hożej * czyli O wywoływaniu duchów
* Trois couleurs: Bleu * czyli Wolność w kolorze niebieskim (recenzja z roku 1993)
Nowy Testament 2.0
To prawdziwa historia, mam jeszcze to wezwanie
* Trois Couleurs: Rouge * czyli Braterstwo w kolorze czerwonym (recenzja z roku 1995)
Szkoła czyli O niepowodzeniach z wczoraj i powodzeniach jutro
Poemat dla mszyc
Na Światowy Dzień i Noc Samokochania
Święte zaślubiny
Anna Bernat: * Miłość i drzewa * czyli Wiersze o chwilach, wieczności i nadziei
Limeryki na pożegnanie Starego Kasownika z Wrocławia
Osobiście na 25-lecie A.P.A.J.T.E., Stowarzyszenia Polskich Autorów, Dziennikarzy i Tłumaczy w Europie, czyli Jak zostałam dziennikarką
Cudzoziemiec czyli jak Szwajcaria stała się moją drugą ojczyzną
o tym jak wpadłam do środka ziemi
Limerykonka na muchę, czyli naszą polską kosmopolitkę
Limerykonka na mrówkę, czyli mała mrówka wielkim inżynierem
Babiniec Literacki: Kwestionariusz w kobiecej kwestii
Moja zła przygoda z Nieszufladą czyli Poezja, sarkazm i ironia
Grzegorz Zalewski: * Nie pozwolę ci zniknąć * czyli Życie ojca po życiu syna
Anna Bańkowska: * Wiersze cytowane * czyli Bodaj czy nie jedyna taka antologia
Manuela Gretkowska: *Poetka i książę* czyli Co się wydarzyło w Maisons-Laffitte (zakończenie)
Szwajcarskie TAK dla lepszej przyszłości
Wąsik mojego dziadka
NO CPR - Szwajcarskie NIE dla uporczywego ratowania życia
Paweł Łęczuk i Jakub Jabłonka: ANDRZEJ GRABOWSKI. JESTEM JAK MOTYL czyli Autoopowieść najbardziej znanego aktora polskiego ever
Annie Proulx (*22 sierpnia 1935 roku w Norwich w stanie Connecticut, USA)
"Zenek" czyli Dlaczego bardzo dobry film ma tak złe krytyki?
Limerykonka na trzmiela, czyli insekciarskie qui pro quo
Barbara Młynarska & Jerzy Sosnowski "Życie nie tylko snem" czyli Nie wszystko czas skazuje na niepamięć
Spacerkiem po Krakowie (w 150. rocznicę urodzin Wyspiańskiego)
Limerykonka na pszczółkę nie Maję, czyli pamiętajcie o innych pszczołach
Marcin Chmielecki, otwarty umysł z Polski rektorem na Uniwersytecie Bazylejskim w czasach Renesansu
Śmierć matki vs Śmierć matki
Paul Auster, *4 3 2 1* czyli W labiryncie książki-smoka
*Sędziowie* i *Trzy kobiety* czyli Cztery razy Wyspiański, raz dokoła jego żona Teodora
monolog w masce
*Plastiki* czyli Dobrobyt w stadium katastrofy
Limerykonka na Słonika Żołędziowca, czyli co po polsku trąbą, to po niemiecku wiertłem
Dziedzictwo i pamięć Kresów Wschodnich Rzeczpospolitej - Krakowska promocja albumu
Limerikon II
Idą
przedwiośnie
"KORCZAK" Andrzeja Wajdy
Tęsknota (rozmowa z mieszkańcem miasta, w którym mieszkam)
Na Dzień Dziecka zabawa dla Dużych Dzieci
Starość, alkohol i poezja
*Stacja* czyli To nie jest film dla ludzi o wrażliwych uszach
"Elle" czyli nieprzewidywalna ona
Degustacja win
Pop-art z pracowni Andrzeja Cisowskiego czyli Ekstatycznie na kuchennym stole
Wiersz na Mundial 2018 z inspiracji Boya
TWÓRCY WIZERUNKU POLONII czyli Emigracja Wielka, Większa i Największa
Projekt: Książka
Mariusz Jagiełło: *zdania proste rozłożone*, czyli Tak się żegna człowiek z brudnopisu
Najlepsze życzenia dla Tofika!
Polska jest wyjątkowa
Jak wygląda mój dzień powszedni
40 lat z *Wołaniem w górach* - wydanie posthum książki Michała Jagiełły
krety i papieże
Eda Ostrowska * Poemat filozofujący *, czyli Poeta to artysta słowa
Manueli Gretkowskiej "Na linii świata", czyli... czyli co to k*** jest?!
podniebne przewiny
Na Dzień Matki 2015 pewien szczególny wiersz
Gdzie filozofia gdzie polityka czyli nasza choinka tegoroczna
Stanisławowi Mikulskiemu (1.5.1929-27.11.2014)
Oddajmy się małej demoralizacji
Język języka
Koronawirus wg fraszki *Na zdrowie* Jana Kochanowskiego
Adama Gwary * Insomnia * czyli Co robi poeta, gdy świat śpi
Jak sprzedać i mieć koguta w Lanckoronie
Psychopaci są wśród nas
Pożegnanie Erici Hänssler
* Proszę Państwa, Wyspiański umiera * - recenzja
100 lat potem: Samotna matka nie dostanie 500 zł na dziecko, niech urodzi więcej!
Agata Mróz umarła
Kacper Śledziński: Potop '39. Szlak bojowy wrześniowych obrońców - Wywiad z autorem
Limerykonka na gąsieniczniczkę, czyli nie to jest, co się wydaje, ale to, co jest
Awantura o prosię
Pamięci Brittany Maynard (19.11.1984-1.11.2014)
Smakowitki
Dla R.
kłótnia
NFZ, PZ, błędne koło i co dalej...
Jules Verne (8 lutego 1828 roku w Nantes - 24 marca 1905 w Amiens)
Marian Siwek - "Generał"
Georg Solti: Maestro czy Mefisto
Ryszarda Częstochowskiego *Martwa natura z łapką na osy* czyli Wiersze o tym i o tamtym
Szef FBI nie przeprosił, bo nie było za co, ale wyjaśnił
"Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki" czyli Opowieść grzecznego człopczyka
Kazimierz Kaczor (*9 lutego 1941 w Krakowie)
Mój IDEALNY Kraków: literacki i świecki
Milutka Mili szuka miłego domu w Krakowie lub okolicy
Putina ruch Ukrainą...
Opowieść o orgazmie
Ciężki problem
"Wszystkie lektury nadobowiązkowe" czyli radość czytania refleksji nieoczywistych
moja choinka
Jerzy Pilch *Żywego ducha* czyli Opowieść jedynego żywego ducha
Gorączka przedświąteczna
Eda Ostrowska * Poemat filozofujący *, czyli Biało na Szafirowym
*Midsommar. W biały dzień* czyli Kino świętuje swój film przejścia w nieznane
Magdaleny Parys * Biała Rika *, czyli polsko-niemieckie chaszcze genealogiczne
Sen o pająku z realnym dylematem
Zagłada nim stanie się Zagładą
Limerykonka na chrząszcza, czyli Lekcja polskiego dla cudzoziemców
Michele Houellebecq: * Uległość * czyli ustępliwość czy upadłość?
Marta Fox: *Lacrimosa* czyli Pieśni bez łez oraz wiersze o niepokoju i ciszy
moje CV
21 października 1993: Teatr Słowackiego ma 100 lat! Relacja z urodzin
Człowiek w krainie baśni. O roli baśni w rozwoju IQ i EQ
Święta tu, święta tam...
Eine harmonische Beziehung zwischen Art & Junk
Francesco, papież, którego inaugurację pontyfikatu 19.3.2013 ogląda cały świat
Szymona Jędrusiaka "Zawisza Czarny. Droga do króla" czyli Kolejny tom przygód polskiego rycerza i jego zaufanego przyjaciela z Saragossy
Ela Binswanger: Lilka
Jak w świecie egoistów tworzyć zespoły ratujące świat
nowe opisanie świata
Miłość i muzyka
Nowy Orlean
Limerykonka na gąsienicę pazia królowej, czyli uwaga na zakręty
Czy warto wrócić do Polski? Tak, ja wróciłam!
lekcja historii
Mózg w Piwnicy
Miłość, podsumowanie i wniosek
Tajny raport Millingtona czyli jawna porażka autora
Doroty Karaś * Cybulski. Podwójne salto * czyli Gwiazda w pogoni za czasem
Pierwszy samolot przeleciał 12 sekund
Pardé czyli gdzie się schować z myślami i psem
Elżbieta Binswanger-Stefańska: * pani poetka ma nosa *
stu lat urodzinowo...
PLAYBOY w kobiecych rękach czyli Jak się bawić to się bawić razem
W Dzień Kota pamięci tamtych kotów
Autokreacja czyli samoopis
Słodkie życie, ciężki problem
czereśnia
The End of Love czyli koniec miłości i tak dalej
kwestia wyobraźni
epitafium dla płytki CD
Michał Rusinek: *Nic zwyczajnego*, czyli Zwyczajnie o Wisławie Szymborskiej
Bilans (tytuł roboczy) / Bilans i ch*! (tytuł właściwy)
Zbylut Grzywacz: *O rysowaniu* czyli O sztuce panowania nad kreską
Zaślepiona czyli ślepo zakochana, czy ślepo uprzedzona?
Anna Kowalska: Dzienniki 1927-1969
Danuta Węgiel: *Stopklatka Obecności* czyli Obiektyw & Obiekt, relacja szczególnej czułości
Moja babcia a Mrs. Woolf
PISM WSZYSTKICH Bolesława Prusa tomy I i III/IV, czyli Prus pisze listy, polemiki, prognozy i życzenia...
Wojtkowi Młynarskiemu na pożegnanie
"Imigranci" czyli Nowy człowiek w
Nie obrażać się na wulgaryzmy na przykładzie obrazu
O starości dobrze czyli diamentowa starość
Śmierć wielu miłośników gołębi, jednego policjanta i nieznanej liczby gołębi
Katarzyna Kubisiowska: * Pilch w sensie ścisłym *... czyli Pilch wbrew Pilchowi
Dzień Pamięci Ofiar Tużpowojennego Chaosu i Demoralizacji
Joanna Fligiel: *Rubato* czyli Poezja na perkusję i serce
Erica-Emmanuela Schmitta *Ulisses z Bagdadu* czyli Odyseja nadziei i smutku
Opowiem wam o historii - Subiektywna lista artystów historii
co wisi w klasie nad drzwiami
Kontrola totalna wg Suworowa
Wiosna
Kadisz za dwadzieścia ludzkich istnień
Kerim czyli pesymizm
COŚ we mgle, brrr...
Pustka po Annie Przybylskiej
Współczesny racjonalizm i Polskie Stowarzyszenie Racjonalistów
Bajka o tłumaczu i wydawcy czyli Awantura o prosię II
Ostatnie rozdanie czyli wielkie rozdanie Mistrza Słowa
tego widoku już nie ma
autoportret z Voltairem
Elżbieta Binswanger-Stefańska: * Nazajutrz - bez Niej *
Mądra czyli Zofia: Sophie Scholl
8 lutego
Grupa Berneńska i Archiwum Eissów, czyli o tym, jak dyplomaci ratowali obywateli żydowskich, opowiada Markus Blechner
Mój pierwszy raz, czyli wianek, wianek i po wianku...
Laura Biagiotti zwana Królową Kaszmiru skończyła 70 lat!
Miłość czyli miłość w czasach przetargów
Czy warto wrócić do Polski? Tak, ale najpierw rozpoznanie!
niepokoje wychowanki arabskiego
Opowiem wam o historii
Świadomość jest sexy!
Żeby zawód nie zawiódł
Biedna Japonia
Platforma nc+ i stosowanie misselingu czyli Mafijne metody pomnażania zysków
Rozumu nie da się stracić czyli ks. Oko, miłość, gender i pornografia
100 lat temu: Macierzyńskie dla samotnych matek? To byłoby niemoralne!
Pociągiem przez Europę - Partytura na dźwięk, światło i ruch
Omertà, zmowa milczenia, czyli o czym Polska woli milczeć
Stary rok już krótki - na Nowy nowe odwódki
Sen psa
Pies na choroby
Drodzy Moi Przyjaciele, Koledzy, Znajomi, Znajomi Zajomych, Czytelnicy...
Czy warto wrócić do Polski? To zależy!
Lema nie ma mamy memy Lema
Ventotene, Santo Stefano, wspomnienie i Manifest na rzecz Europy wolnej i zjednoczonej
Pełne poparcie dla Katarzyny Bratkowskiej
Artur Andrus czyli Satysfakcja w Szwajcarii
Mój 11 września
U niej w domu czyli instrukcja pisarstwa w odcinkach, cdn.
Język jako środek wyrazu, mowa jako środek komunikacji
19 kwietnia 2013 - 70. rocznica Powstania w Getcie
Nike Farida, "Panna Młoda"... czyli początek libijskiej trylogii
Pierwsze nie pieprz! czyli Aleksandry Herzyk anty-prze-sądowa satyra
13. Światowy Szczyt Laureatów Pokojowej Nagrody Nobla
The Proust Questionnaire by Myself
Ingmar Bergman: Sens w byciu człowiekiem
Klęska w KK
List do Boga: Panie Boże...
"Wtedy" Joanny Olczak-Ronikier czyli "Pod Znakiem Poetów" po potopie
Nasza Magda (1 kwietnia 1941 - 6 marca 2012)
A telewizor w domu jest? - Dzienniki Telewizyjne Iwony Siwek-Front
Michelangelo Antonioni: Sens w niemożności poznania
Jak ślimak z rumakiem
13th Summit of Nobel Peace Laureates
Czarek, Lora i inne... czyli dlaczego nie jemy psów
Fotografia Szymborskich
Seks i starość to oksymoron
Marek Świerczek: *Skowyt* czyli Ponury portret końca Polski Ludowej
8 października 1804 - koronacja Jean-Jacquesa Dessalines na cesarza Haiti
Gdzie pies chodzi piechotą...
Wychowanie seksualne i sensualne
Floksy (haiku i o haiku)
Barbary Falender hołd dla rodziców
Co sądzę na temat wulgaryzmów na przykładzie wiersza
Sztuka w slumsach Nairobi - wywiad z Iwoną Siwek-Front i Piotrem Błachutem
Gigant Lem z Wyspiańskim w tle czyli Na jakiej glebie rośnie geniusz
Essential Killing czyli Śmierć za śmierć
Kolonia, sylwester 2016 i naga Milo Moiré przed kolońską katedrą
Skok za skokiem
Cud na poważnie
Barbary Ahrens-Młynarskiej "Ślady łez" czyli Tęsknie ale nie bez uśmiechu
Dla***
Nowa Fala - Nowy System
St. Moritz czyli góry, gourmet, glamour... i garść historii
Pięć książek
nie lubię starego poety (w reakcji na *lubię stare kobiety* Tadeusza Różewicza)
Else Lasker-Schüler, niemiecka poetka narodowości żydowskiej
"Nasza klasa" Słobodzianka czyli Świadectwa z losów
Nike Farida, "Żona"... czyli rozwinięcie libijskiej trylogii
Wiersze o miłości, cebuli, przemijaniu poważnie i... przekornie
Elżbieta Binswanger-Stefańska: * Stefan Kisielewski: Najważniejsza jest zmienność *
Krakowska księgarnia Matras po remoncie zaprasza
Cywilizacja śmierci? Diabła tam! Prawo do śmierci!
Nocniki na Sarego
Polski film czyli czeski film czyli hiszpańska wioska...
Huragan na Halloween
Pod domem Lilki 100 lat później (30 lipca 2005 roku)
Kim jestem, a jeśli już, to dlaczego aż tyle i tylko tyle?
Historia kotów czyli Nasi milusińscy z przeszłością po przejściach
"Mój Kalendarz" Andrzeja Łapickiego
Pieniądze, które śmierdzą (afera narkotykowa)
Związek Sztuki ze Śmieciem - O sztuce Iwony Siwek-Front
Farbwelten - Kolorowa rzeczywistość Eli Sarny
Człowiek plus minus w normie czyli Norma à la Marilyn
Ahoj, Darwin!
Żądza bankiera czyli Jak się gra w tę grę
Wypracowanie z polskiego z dnia 7.10.67 roku
Elżbieta Lipińska: *Na końcu języka* czyli Koniec języka jest kopalnią skarbów
Czy Marilyn Monroe była szczęśliwa?
Odnalezione dzieła Hanny Kali Weynerowskiej w Muzeum Polskim w Rapperswilu
Mój przyjaciel amstaff
Mój pomysł na ograniczenie wypadków pod wpływem alkoholu
"Sponsoring", czyli jak ONE sobie z tym radzą
Bardzo młoda mama to też mama
"Miasto 44" czyli Młodość i śmierć powinny być jak najdalej od siebie
*Musimy porozmawiać o Kevinie* czyli Gdy brak jest więzi w rodzinie
Raj: Miłość - czyli nie ma takiego raju i nie ma miłości
Monika Abdelaziz, *Księżyc zza nikabu* czyli O różnych obyczajach pod tym samym słońcem
Edy Ostrowskiej * Edessy *, czyli poemat sowizdrzalski w erze esemesów
Manuela Gretkowska: *Poetka i książę* czyli Co się wydarzyło w Maisons-Laffitte
Martynika, 8 maja 1902
Przysięga Hipokratesa a Deklaracja Genewska czyli jak się zmieniał stosunek do leczenia
Pozdrowienia od mieszkanki Atlantydy...
Benedykt XVI, papież, który abdykował w 2013 roku
Elżbieta II czyli Czym jest waga a czym ciężar korony
O grzybach i grzybkach dobrze i źle
Limerykonka na Jętkę, czyli życie krótkie, ale jakież piękne
Astrid Lindgren czyli Długie Życie Lipowej Gałązki
Magnolie (haiku i o haiku)
Monachium we wrześniu 1972 czyli Monachium Spielberga
Powstanie Warszawskie w grafikach Andrzeja Kowalczyka
Galileusz (15 lutego 1564 w Pizie - 8 stycznia 1642 koło Florencji)
Śmierć to śmierć, ale lepsza dobra niż zła!
Ewy Parmy i Anny Marii Rusinek 'Kobiety i ważki' czyli Koincydencja obrazu ze słowem
O poezji w czasach Internetu i Marku Sztarbowskim, poecie czasów Internetu
Obława czyli Wojna to nie wojenka
"Yuma" czyli Jak westernizowano Dziki Wschód
Doświadczanie tęsknoty, czyli i Polska, i Szwajcaria
Teatr im. Słowackiego w Krakowie
Prymuska vs Poetka. Katarzyny Niesporek: * Eda. Szkice o wyobraźni i poezji *
O tym, jak rozważny Prosiaczek i dociekliwy Jeżyk Boga nie znaleźli
Ile jest demokracji w demokracji wg wzoru Lecha Wałęsy
Iwona Siwek-Front: *Wyzwolone* / *Die Befreiten* / *Liberate* / *The Liberated*
Jak eksperymenty sytuacyjne poszerzyły wiedzę i wyobraźnię
Chłopiec jedzący ziarno czyli Grek głodny
Teodora Teofila Wyspiańska z.d. Pytko 2° Waśko (9 kwietnia 1868 we wsi Konary pod Tarnowem - 13 stycznia 1957 w Krakowie)
*Kler* czyli Średniowieczne zasady Kościoła w erze informatycznej
Chudość i otyłość czyli o zachwianiu równowagi wagi
Opowiem wam o matematyce
Lenin w pociągu, czyli z Leninem w podróży, która unicestwiła carską Rosję
Marian Siwek - * Ida grająca na lirze *
Limerikon
Bodies - bądź świadom swojego ciała
Klara Zetkin (5 lipca 1857 w Wiederau, w Królestwie Saksonii - 20 czerwca 1933 w Archangielskoje)
Śmierć i logika, pamięci Ramóna Sampedro
Grzegorz Turnau w Szwajcarii: Życie jest śpiewem
Transteizm - o duchowości ponad bogami
Tajemnice grafologii - Kaligrafia - Uzdrawianie pismem
Moniki Śliwińskiej *Wyspiański. Dopóki starczy życia*, czyli Komu bije dzwon Zygmunta
Sukiennice i kupcy
Krzysztof Kieślowski: * Podwójne życie Weroniki *
5.6.2016 historyczne głosowanie w Szwajcarii: Bezwarunkowa pensja dla każdego
Kurt Gerstein, urodzony w złych czasach po złej stronie
Helena, córka Kazimiery i Franciszka, moja mama
27 sierpnia 2004 - Pogrzeb Czesława Miłosza
"Galerianki", czyli o niskiej i wysokiej kulturze (współ)życia
Flirt na fraszki: Do dziewki (Jan Kochanowski) - Do starca (Ja o Miłości)
Szymona Jędrusiaka "Zawisza Czarny. Aragonia" czyli Opowieść o tym, jak polski rycerz wodzi za nos możnych średniowiecznej Hiszpanii
Pod Mocnym Aniołem czyli Mocowanie się z Mocniejszym
Wolność Fantazji w pracowni Krzysztofa Łozowskiego
Feng Shui, Wiatr i Woda, czyli Wpuść Wiosnę do Domu
"Coś z dramatu i coś z kabaretu"... GLORIA ARTIS dla Barbary Ahrens-Młynarskiej
Tfu, tfu, trzynastka!
"Ida" czyli O smakach i gustach
Półpasiec, czyli prawie cała prawda o mojej pół na pół tak złej jak dobrej przygodzie z gadem
Pamięci wszystkich pomordowanych w latach 44+ w bratobójczych walkach, @#$%^&*#$ WSZYSTKICH!
Celtowie w Krakowie
Mózg Krakowa - prof. Vetulani na portrecie Iwony Siwek-Front
CNN, Ted Turner i Jane Fonda
Marek Hłasko i moje wspomnienia wokół pewnego autografu z kawałem
Wisławy Szymborskiej debiut à rebours
Ta okropna młodzież? A może ci okropni dorośli?
Celestyn V, papież, który abdykował w 1294 roku
Konsul honorowy RP w Szwajcarii Markus Blechner i historia jego rodziny
Męska decyzja: Pstryk! I limbus puerorum znikł!
Lilly wróć! - kiedy zaginie kot
Męski - żeński (żartobliwie o dyskryminacji kobiet w języku)
Oscar Schindler na listę bohaterów czyli Stevena Spielberga "Lista Schindlera"
Na początku była jedna Muza...
Miłość, alkohol i poezja, czyli Szymborska z mojego klucza II
Męska końcówka - żeńska końcówka pół żartem na serio
Polańskiego taniec z Furiami
Miłość, alkohol i poezja, czyli Szymborska z mojego klucza
Agnieszka Osiecka (9 października 1936 w Warszawie - 7 marca 1997 tamże)
Anne Edwards: * Maria Callas. Primadonna stulecia * czyli jakie rachunki wystawiają bogowie
Krystian Zimerman specjalnie dla czytelników "P."
O MEMRI czyli Dlaczego Oddział PSR-Kraków de facto nie istnieje!
Beaty Pawlak śmierć w raju
Agnieszka Osiecka / Jeremi Przybora w Szwajcarii w 1988 roku
Wiersz wolny, czyli najtrudniejsza jest wolność!
A może by tak bez szkoły?

TŁUMACZENIA

Laura E. Richards: After a Visit to the Natural History Museum / Po wizycie w Muzeum Historii Naturalnej (tł. Ela Binswanger)
Laura E. Richards: Eletelephony / Telesłonik (wolne tł. Ela Binswanger)
Rachela H. Korn: Home / Dom (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: Der Januar / Styczeń (tł. Ela Binswanger)
Naomi Shihab Nye: Burning the Old Year / Palenie Starego Roku (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Spätherbst in Venedig / Późna jesień w Wenecji (tł. Ela BInswanger)
Paul Celan: EINE GAUNER UND GANOVENWEISE / ŁOTRÓW I ŁAJDAKÓW ZWYCZAJE (tł. Ela Binswanger)
T.S. Eliot: Journey of the Magi / Podróż Magów (tł. Ela Binswanger)
Sylvia Plath, "Maki w październiku". Moja interpretacja (tł. wiersza Ela Binswanger)
Hildegard von Binden: Die Liebe / Die Seele / O edles Grün // Miłość / Dusza / O, szlachetna zieleni (tł. Ela Binswanger)
Anne Sexton: The Touch / Dotyk (tł. Ela Binswanger)
H.D.: AT BAIA (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Venedig / Wenecja (tł. Ela Binswanger)
Selma Meerbaum-Eisinger: Poem / Poemat (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Stumme Herbstgerüche / Milczące zapachy jesieni (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER DEZEMBER / GRUDZIEŃ (tł. Ela Binswanger)
Margarete Susman: Liebe / Miłość (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [WIE DU] / [JAK TY] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Hörreste, Sehreste / Strzępy posłyszanego, strzępy zobaczonego (tł. Ela Binswanger)
Phillis Wheatley: To S. M. A Young African Painter, On Seeing His Works / Do S.M., młodego afrykańskiego malarza, o widzeniu jego dzieł (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Mit der Aschenkelle geschöpft / Czerpakiem do popiołu wygarniane (tł. Ela Binswanger)
Robert Graves: Symptoms of Love / Symptomy miłości (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: SCHLAFLIED / KOŁYSANKA (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Vom grossen / Od tego ogromnego (tł. Ela Binswanger)
Osip Mandelsztam: [В таверне…] / [W spelunie…] (tł. Ela Binswanger)
Constance 1°v. Pipelet (2°v. księżna von Salm-Reifferscheidt-Dyck): Epître aux femmes / List do kobiet (tł. Ela Binswanger)
Karin Solie: A Hermit / Eremitka (tł. Ela Binswanger)
Alice Dunbar Nelson: I SIT AND SEW / SIEDZĘ I SZYJĘ (tł. Ela Binswanger)
Anna Maria van Schurman: [Oh Utreght] / [O, Utrechcie] (tł. Ela Binswanger]
A.E. Stallings: Arrowhead Hunting / Polowanie na groty (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: In der Luft / W powietrzu (tł. Ela Binswanger)
Nahida Sturmhöfel: An die Dichtkunst / Do sztuki poetyckiej (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: SPRICH AUCH DU / TY TAKŻE MÓW (tł. Ela Binswanger)
Anna Margolin: מײדלעך אין קראָטאָנאַ־פּאַרק / Dziewczęta z Crotona-Parku (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Das Geheimnis der Farne / Sekret paproci (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER SEPTEMBER / WRZESIEŃ (tł. Ela Binswanger)
Ann Radcliffe: NIGHT / NOC (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Ich lotse dich / Przeprawiam cię (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: AUF REISEN / W PODRÓŻY (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER JULI / LIPIEC (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Es ist nicht mehr / To już nie jest (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: DIE WINZER / WINIARZE (tł. Ela Binswanger)
Gisèle Prassinos: Poème amoureux / Wiersz miłosny
Paul Celan: STILLEBEN / MARTWA NATURA (tł. Ela Binswanger)
Susanna Wright: To Eliza Norris - at Fairhill / Do Elizy Norris w Fairhill (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: BLUME / KWIAT (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Tübingen, Jänner / Tybinga, styczeń (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: DIE HALDE / HAŁDA (tł. Ela Binswanger)
Ada Limón: POWER LINES / LINIE ENERGETYCZNE
Paul Celan: Grabschrift für François / Epitafium dla François (tł. Ela Binswanger)
Nora Gomringer: Liebesnest / Miłosna rdza (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Vom großen / Paul Celan: Z tego czegoś ogromnego (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Was uns / Ce qui / Co nas (tł. Ela Binswanger)
Herta Müller: na The October 7 Forum o: (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: STEHEN / TAK JAWIĆ SIĘ (tł. Ela Binswanger)
Georg Trakl: Melancholie des Abends / Wieczorna melancholia (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: NACHT / NOC (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Weggebeizt / Odbejcowana (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Die letzte Fahne / Ostatnia flaga (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΕΝ ΤΗ ΟΔΩ / NA DRODZE (tł. Ela Binswanger)
Constance Fenimore Woolson: MARCH / MARZEC (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: In den Einstiegluken / W lukach inspekcyjnych (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΤΕΙΧΗ / MURY (Ela Binswanger)
Xi Chuan: Mourning Problems / Problem z lamentami żałobnymi (tł. z ang. Ela Binswanger)
Anna de Noailles: Vivre, permanente surprise!... / Życie, nieustające zaskoczenia!... (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Lichtenbergs zwölf / Lichtenberga dwanaście (tł. Ela Binswanger)
Bertolt Brecht: Und ich dachte immer / A ja zawsze myślałem
Paul Celan: TALGLICHT / W ŚWIETLE KAGANKA (tł. Ela Binswanger)
Heinrich Heine: [Ein Fichtenbaum steht einsam] / [Sam jeden na nagim szczycie] (tł. Ela Binswanger)
Anne Bradstreet: WINTER / ZIMA (tl. Ela Binswanger)
Rachel Bluwstein: Zemer Nugeh - זֶמֶר נוּגֶה / Smutna piosenka (tł. Ela Binswanger)
Margaret Cole: The Falling Leaves / Opadające liście (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: MIT BRIEF UND UHR / Z LISTEM I ZEGAREM (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER JUNI / CZERWIEC (tł. Ela Binswanger)
Marceline Desbordes-Valmore: La couronne effeuillée / Wieniec bez laurów (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: DIE LIEBE / MIŁOŚĆ (t. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: Οροφέρνης / Orofernes (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER AUGUST / SIERPIEŃ (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: MIT WECHSELNDEM SCHLÜSSEL / RAZ TYM, RAZ INNYM KLUCZEM (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [DIE KOLLIDIERENDEN] / [W KOLIZJI] (tł. Ela Binswanger)
Edith Södergran: LANDET SOM ICKE ÄR / KRAJ, KTÓREGO NIE MA
Paul Celan: RADIX, MATRIX (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Unlesbarkeit / Nieodczytywalność (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: ANSPRACHE AN MILLIONÄRE / MOWA DO MILIONERÓW (tł. Ela Binswanger)
Robert Lowell: Deutschland über Alles (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Große, glühende Wölbung / Wielkie, płonące sklepienie (tł. Ela Binswanger)
Louise Otto-Peters: Die Klöpplerinnen / Koronczarki (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: In Gestalt eines Ebers / We wcieleniu dzika (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Was näht / Co zszywa się (tł. Ela Binswanger)
Françoise d’Eaubonne: [C’est une urgence] / [Należy w trybie pilnym] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Dein Hinübersein / Twój byt po tamtej stronie (tł. Ela Binswanger)
Katharine Tynan: A Prayer (For Those Who Shall Return) / Modlitwa (za tych, którzy powrócą) (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Weil du den Notscherben fandst / Jako że znalazłeś ocalałą skorupę (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Im Spätrot / W czerwonawej nucie późnej winorośli (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: HEIMKEHR / POWRÓT DO DOMU (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: EIN ALTER MANN GEHT VORÜBER / STARY CZŁOWIEK PRZECHODZI MIMO (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER NOVEMBER / LISTOPAD (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Oben, geräuschlos / W górze, bezszelestnie (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Seit drei Tagen, was ists? / Od trzech dni, co się dzieje? (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Brandung / Uderzenie fali (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: Η ΨΗΦΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ / GŁOS ATENY
Katharine Tynan: A Lament / Lament
Paul Celan: Ihr mit dem / Wy z tym (tł. Ela Binswanger)
Dylan Thomas: THIS BREAD I BREAK / TEN CHLEB, CO JESZ (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [Ein Knirschen von eisernen Schuhn] / [Zgrzyt żelaznych buciorów] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: LES GLOBES / LES GLOBES (tł. Ela Binswanger)
Emily Dickinson, wiersz 650 (tł. Ela Binswanger & inni)
Paul Celan: Totenhemd / Koszula trumienna (tł. Ela Binswanger)
Myrtiótissa: Voluptas / Voluptas - Rozkosz (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: ABSCHIED / POŻEGNANIE ((tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: ESPENBAUM / Osika (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER OKTOBER / PAŹDZIERNIK (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΜΑΡΤΙΑΙ ΕΙΔΟΙ / IDY MARCOWE (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: HEIMKEHR / POWRÓT DO DOMU (2, tł. Ela Binswanger)
Dylan Thomas: WHEN I WOKE / KIEDYM WSTAŁ (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: KENNST DU DAS LAND, WO DIE KANONEN BLÜHN? / CZY ZNASZ TEN KRAJ, GDZIE KWITNĄ ARMATNIE DZIAŁA? (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER MÄRZ / MARZEC (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Denk dir / Pomyśl (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΤΑ BΗMATΑ / KROKI (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: HINAUSGEKRÖNT / ZDEKORONOWANY (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Draußen / Poza wszystkim (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Zum ersten Mal seh ich dich aufstehn / Po raz pierwszy widzę cię, jak się stajesz (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: Κεριά / Świece (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: DER SCHAUENDE / TEN, KTÓRY BACZY (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Die längst Entdeckten / Te od dawna ujawnione (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: SEPTEMBERKRONE / WRZEŚNIOWA KORONA (tł. Ela Binswanger)
Lucille Clifton: homage to my hips / hołd dla moich bioder (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Hüttenfenster / Okno chałupy (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: NÄCHTLICH GESCHÜRZT / NOCĄ STULONE (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Aus Engelsmaterie / Z anielskiej materii (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: DUNKLES AUGE IM SEPTEMBER / CIEMNE OKO WE WRZEŚNIU (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Unser älteres Herz, ihr Freunde / Nasze dawniejsze serce, przyjaciele (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Du liegst / Znajdujesz się (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [Ich bin allein] / [Jestem sam] (tł. Ela Binswanger)
Nora Gomringer: Kleine Schamszene / Mała scenka wstydu (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Es ist alles anders / Wszystko jest inaczej (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: Μια νύχτα / Jednej nocy (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΌΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ / NA ILE CIĘ STAĆ (tł. Ela Binswanger)
Galatia Kazantzaki: Αμαρτωλό / Rozpustnica
George Sand: Lettre par Aurore Dupin à Alfred de MUSSET / Wymiana listów między George Sand i Alfredem de Mussetem (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Einmal / Raz (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER MAI / MAJ (tł. Ela Binswanger)
Dylan Thomas: WHY EAST WIND CHILLS / GDZIE WSCHÓD, STĄD MRÓZ (tł. Ela Binswanger)
Marie de France: Le Lai du Bisclavret / O Bisclavrecie pieśń (tł. Ela Binswanger)
Else Lasker-Schüler: Mein blaues Klavier / Mój niebieski fortepian (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Sibirisch / Syberyjsko (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Heil mir, dass ich Ergriffene sehe / Heil mi, bo załapałem o co chodzi (tł. Ela Binswanger)
Elizabeth Bishop: SWAPING HATS / PODMIENIANKA KAPELUSZY
Erich Kästner: DIE ANDERE MÖGLICHKEIT / INNA MOŻLIWOŚĆ (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Die Welt steht auf mit euch / Świat wstaje razem z wami (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: SOVIEL GESTIRNE / MIRIADY GWIAZD (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: DIE KRÜGE / KRUŻE (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: BRANDMAL / PIĘTNO
Paul Celan: Halbe Nacht / W pół nocy (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΛΌΓΟΣ ΚΑΙ ΣΙΓΝ / MOWA I MILCZENIE (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Huhediblu / Huhediblu (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: SINK / IDŹ (tł. Ela Binswanger)
Dylan Thomas: O MAKE ME A MASK / O, ODGRÓDŹ MNIE MASKĄ I MUREM (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [(ICH KENNE DICH] / [(ZNAM CIĘ] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [NACHTS] / [NOCĄ] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [MUSCHELHAUFEN] / [KUPA MUSZLI] (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Die Sonette an Orpheus, I / (z: Sonety do Orfeusza, I, tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Aschenkraut / Ziele popielne (tł. Ela Binswanger)
Hans Magnus Enzensberger: COUNTDOWN / ODLICZANKA (tł. Ela Binswanger)
Jann - GLADIATOR / GLADIATOR (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: FÜR DEN LERCHENSCHATTEN / DLA CIENIA SKOWRONKA (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΤΑ ΑΛΟΓΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΩΣ / KONIE ACHILLESA (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: LAUTER / SAMI (tł. Ela Binswanger)
Charles Baudelaire: L’ALBATROS / Albatros (tł. Ela Binswanger)
Alphonse de Lamartine: LE PAPILLON / MOTYLEK (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: CHANSON EINER DAME IM SCHATTEN / CHANSON O KOBIECIE W CIENIU (tł. Ela Binswanger)
Robert Frost: The Road Not Taken / Droga niewybrana (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: STILLE! / CISZA! (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: WUNDERLICHES WORT: DIE ZEIT VERTREIBEN / DZIWNE WYRAŻENIE: SPĘDZAĆ CZAS (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: Auf, und schreckt den schrecklichen Gott! / Stawcie się i wystraszcie straszliwego boga! (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΆΡΟΥΣ / CZEKANIE NA BARBARZYŃCÓW (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [WOHIN MIR DAS WORT] / [GDZIE BY MI] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Winter / Zima (tł. Ela Binswanger)
Erich Kästner: DER MENSCH IST GUT / CZŁOWIEK JEST DOBRY (tł. Ela Binswanger)
Georg Heym: DER KRIEG / PAN WOJNY (tł. Ela Binswanger)
Michel Houellebecq: [MON PERE] / [MÓJ OJCIEC] (tł. Maciej Froński / Ela Binswanger)
Paul Celan tłumaczy Osipa Mandelsztama, a jak tłumaczą się tłumaczenia Celana? (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: «Che fece… il gran rifiuto» (tł. Ela Binswanger)
Emily Dickinson: [Success] / [Sukces] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: WEISS UND LEICHT / Białość i lekkość (tł. Ela Binswanger)
Blanka - SOLO / SOLO (tł. Ela Binswanger)
Robert Walser: * GELASSENHEIT * / *Luz" (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: EINGANG / OTWARCIE (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Zähle die Mandeln / Zlicz migdały (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [UMSONST] / [NA PRÓŻNO] (tł. Ela Binswanger)
Emily Dickinson: [Tis not that Dying] / [To nie jest tak, że Śmierć] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: [DAS Nichts] / [OBY nic] (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Engführung / Uściśnienie (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: PSALM / PSALM (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Köln, Am Hof / Köln, Am Hof - Kolonia, ulica Am Hof (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: ZÜRICH, ZUM STORCHEN / ZÜRICH, ZUM STORCHEN (tł. Ela Binswanger)
Konstandinos Kawafis: Η ΠΟΛΙΣ / MIASTO (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: DER SAND AUS DEN URNEN / PIASEK Z URN (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Von Ungeträumtem / Z niewyśnionego (tł. Ela Binswanger)
Richard Wilbur: * Dwa głosy na łące * / * Two Voices in a Meadow * (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: LA CONTRESCARPE / LA CONTRESCARPE (tł. Ela Binswanger)
William Butler Yeats: SAILING TO BYZANTIUM / ŻEGLUJĄC DO BIZANCJUM (tł. Ela Binswanger)
Louise Glück: * ANNIVERSARY * / * ROCZNICA * (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: IN ÄGYPTEN / W EGIPCIE (tł. Ela Binswanger)
Richard Wilbur: from * Opposites * (#32) / z cyklu * Przeciwieństwa * (tl. Ela Binswanger)
Paul Celan: Mandorla / Mandorla (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: ERINNERUNG AN FRANKREICH / WSPOMNIENIE FRANCJI (tł. Ela Binswanger)
William Blake: LONDON / LONDYN (tł. Ela Binswanger)
Louise Glück: * THE NIGHT MIGRATIONS * / * NOCNE MIGRACJE * (tł. Ela Binswanger)
William Butler Yeats: When You Are Old / Kiedy raz będziesz stary
Konstandinos Kawafis: ΙΘΑΚΗ / ITAKA (tł. Ela Binswanger)
Sharon Olds: * The Sisters of Sexual Treasure * / * Siostry od seksualnych odkryć * (tł. Ela Binswanger)
Louise Glück: * SNOW * / * ŚNIEG * (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: Solve / Coagula (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: HERBSTTAG / JESIENNY DZIEŃ (tł. Ela Binswanger)
Richard Wilbur: * Pity * / * Zmiłowanie * (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke: EINSAMKEIT / SAMOTNOŚĆ (tł. Ela Binswanger)
Adam Zagajewski: * A Warm, Small Rain * / * Ciepły deszczyk * / * Ciepły deszcz *
Jason Derulo & Michael Bublé: SPICY MARGARITA / OSTRA MARGARITA
Louise Glück: * THE DEVIATION * / * ZABURZENIE * (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: TENEBRAE / TENEBRAE - CIEMNOŚCI (tł. Ela Binswanger)
Krystian Ochman - RIVER / RZEKA (tł. Ela Binswanger)
Richard Wilbur: * The Death of a Toad * / * Śmierć ropuchy * (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: CORONA / CORONA (tł. Ela Binswanger)
Daria - PARANOIA / PARANOJA (tł. Ela Binswanger)
Sharon Olds: * The Beetle * / * Żuk * (tł. Ela Binswanger)
Louise Glück: * THE DENIAL OF DEATH * / * ZAPRZECZENIE ŚMIERCI * (tł. Ela Binswanger)
Bolesław Leśmian: * PHANTOMS OF SPRING * (tł. B. Jacyna), * ZJAWY WIOSNY * (tł. ebs) / * ZMORY WIOSENNE * (oryg.)
Philip Larkin: * This Be The Verse * / * Takie sobie wierszydło * (tł. Ela Binswanger)
Arthur Rimbaud: LE BATEAU IVRE / STATEK PIJANY (tł. Ela Binswanger)
Warsan Shire: * Home * / * Dom *
Lucille Clifton: * shadows * / * cienie * (tł. Ela Binswanger)
T.S. Eliot: * The WASTE LAND. I. The Burial of the Dead * / * Ziemia jałowa. I. Pogrzeb zmarłych * (tł. Ela Binswanger)
Edgar Allan Poe: * The RAVEN * / * KRUK * (tł. Ela Binswanger)
Amanda Gorman: * The Hill We Climb * / * Wzgórze, na które się wspinamy * (tł. Ela Binswanger)
Polański i nieprzedawnianie
Eine harmonische Beziehung zwischen Art & Junk
Marguerite YOURCENAR: * VOICI QUE LE SILENCE... * / * OTO NIECH CISZA... */* TO TYLKO CISZA... * (tł. Ela Binswanger)
Ewa Lipska: *Egzamin* / *Der Wettbewerb*
Zagrajcie mi ale skocznie!
Federico García Lorca (5 czerwca 1898 w Fuente Vaqueros - 19 sierpnia 1936 zamordowany nieopodal Alfcar)
Sylvia Plath: MAD GIRL'S LOVE SONG / Zakochanej wariatki pieśń miłosna (tł. Ela Binswanger)
Anne Sexton: * Song for a Lady * / * Pieśń dla mojej pani * (tł. Ela Binswanger)
Rainer Maria Rilke (4 grudnia 1875 w Pradze, Austro-Węgry - 29 grudnia 1926 w Valmont koło Montreux)
Sylvia Plath: Poppies in October / Maki w październiku (tł. Ela Binswanger)
Paul Celan: TODESFUGE / FUGA ŚMIERCI (tł. Ela Binswanger)
Luty
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
N
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02